• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anmäla i tullen?

F

F.d. 2522

Guest
Hej!
Vi håller på att planera de kommande tre veckornas husbilsresa. Jag har en fråga ang tullpassage med hund. Inte in i Sverige, men när man kör in i andra länder skall man åka på rött då också? Jag kan allt om införsel till Sverige, pass, bandmaskar och rabies. Min fråga gäller mer när man kör in i andra länder nere i Europa tex från Tyskland in i Österrike, eller redan från Danmark in i Tyskland osv, skall man köra på rött i alla tullpassager och gränskontroller och visa sin hund och hennes pass?
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Anmäla i tullen?

Hej!
Vi har åkt med husdjur runt i Europa i flera år. Vi har aldrig åkt mot rött. Ibland märker man knappt att man passerar någon tullgräns. Vi blev stoppade av danska tullare i våras när vi varit i Österike men de var inte så intresserade av våra katter och deras pass däremot så ville dom titta in i hela husbilen för att, som vi tror, leta efter om vi smugglade några människor.

Hälsningar Anders
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Anmäla i tullen?

Sista gången familjen var utomlands med husbilen så blev vi stoppade av tullare EN gång.
Det var på hemvägen mellan Danmark-Sverige.
Danskarna var intresserade av att titta in i bilen efter eventuella insmugglade människor.
Sa till oss att de funnit 13 personer veckan innan.
I alkoven, toan m.m.
Måste ha varit ganska trångt?
M.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Anmäla i tullen?

Mig veterligen, inom EU, är det endast Sverige och United Kingdom (ev. Irland och Malta) som har särskilda restriktioner som medför anmälningsplikt vid inresa med husdjur.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2003:146:0001:0009:SV:PDF
Sök mer info EUROPA - Europeiska unionens verksamhetsområden - Jordbruk
eller resp. lands motsvarighet till jordbruksverk http://www.sjv.se/externalankar/externalankar/jordbruksmyndigheterieuropa.4.c7491010028a8520f8000180.html

Julian
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Anmäla i tullen?

Jag åker alltid på rött när jag kommer till Sverige.

En gång stod tullen vid avfarten på bron och såg en av katterna som låg på passagerarstolen och då frågade han efter passet.

Nu sist sa tullkvinnan att hon blev glad när jag kom och visade passet för katten.

I Europa verkar de inte bry sej.

Våra tullbestämelser är ju för att vi inte ska få in bl.a. rabies och dvärgbandmask.
 
F

F.d. 4067

Guest
Sv: Anmäla i tullen?

Hej!
Nyss hemkommen från Kroatien med hund,har alltid åkt på rött i alla länder.Ingen har velat titta på något pass!Så kommer vi till Sverige(Trelleborg)Kör för rött igen,ingen i kuren bommen öppnas.kliver ut och ringer och knackar på fönstren Stängt!!Kollar om man kan nå dem via telef nej inte det heller.Samtidigtsom jag läser om insmugglade djur som far illa.Hur seriöst är det.Jag åkte in i sverige med gott samvete eftersom jag har gjort allt som behövs.Annars kan jag rekomendera Kroatien med hund,han har varit med på alla matställen,och stranden men lite ovanför(liten hund som har klarat värmen bra!Mycket träd och skugga längs havet!Han fick inte vara med i poolområdet han lämnades själv i max 4 timmar i husbilen med Ac.Och det Bästa inga mygg!!!!! Ha de Jean1
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Anmäla i tullen?

Kroatien med hund är kanske inte det allra bästa med tanke på att Kroatien inte är med i EU och därmed gäller inte EU-passet för smådjur.

Men det är väl bara en tidsfråga innan de är med och då blir det plötsligt OK.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Anmäla i tullen?

Hej Michael!

Jag tror nog att det är ok med Kroatien.

Citat från jordbruksverkets hemsida:

Lista över EU-länder och EU-jämställda tredje länder

EU-länder Belgien, Bulgarien, Cypern(grekcypriotiska delen) , Danmark (inkl. Grönland och Färöarna), Estland, Finland (inkl. Åland), Frankrike (inkl. Franska Guyana, Guadeloupe, Korsika, Martinique och Réunion), Grekland, Gibraltar, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal (inkl. Azorerna och Madeira), Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien (inkl. fastlandet, Balearerna, Kanarieöarna samt Ceuta och Melilla), Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

Tredje länder som jämställts med EU-länder
Hundar och katter från dessa länder får föras in i Sverige på samma villkor som om de kom från ett EU-land.
Andorra, Island, Liechtenstein, Kroatien, Monaco, San Marino, Schweiz, Vatikanstaten

Så det är med andra ord samma regler för Kroatien som för ett EU-land. Ja man kan t.o.m ta med sitt djur till och från Påven!! med samma regler.

/Thomas
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Anmäla i tullen?

Tur, för vi hade med oss hundarna till Kroatien för ett par år sedan ;) .
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Anmäla i tullen?

Vi har varit i Italien 2 ggr och Frankrike en gång.Åkte via danmark,Holland och Belgien. Man behöver inte åka på rött någonstans i Europa. Vi har tre hundar och de har alla hundpass. Vi har även åkt genom Schweiz och åkte inte på rött där heller.
Men vid inpassering till Sverige har vi alltid gått in till tullen på Lernacken. Vi brukar ta avmaskningstabletter i Heiligenhafen hos en dansktalande veterinär.Det är billigare att köpa tabletterna där.
Men den svenska tullen har bara titat efter om de varit vaccinerade för rabies, inte om de fått avmaskningstabletterna.
Jag rekommenderar verlkigen att ta med hund ut i Europa. Vi har tre stora hundar som bara blivit väl bemötta var vi än varit. Vi står alltid på ställplatser och inte på campingar. Många hundar och trevliga människor.:yes::yes::yes:
 
Toppen