• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Android och iPad. Skilda världar?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har kommit fram till att ipaddorna har fördelar framför androider i vissa (inte alla) avseenden men eftersom jag använder bådadera så undrar jag om alla skott är vattentäta mellan dessa olika världar. En fördel i androidvärlden är synkroniseringen av olika funktioner i flera enheter.

Jag skulle gärna vilja ha någon sorts förbindelse mellan en ipadda och android tablet, i det här fallet på så sätt att ipaddan skulle kunna fungera som mobil åtkomstpunkt för en enkel platta utan 3G och GPS! Bluetooth eller något liknande, kanske.

Vad säger du, Knarrevik? Även andra tillåts svara på denna min undran! :D

Jappe

PS. Knarrevik! Mina Wifog-kort kommer snart, däribland ett nanokort, hoppas jag. :)

Sv: Android och iPad. Skilda världar?

Du menar något liknande Airdrop som innebär att man kan dela med sig av bild/film med andra iOS-enheter på ett enkelt sätt utan uppkoppling?

Jag känner inte till något sådant knep men ungdomar kan säkert få det att funka. De delar ju på det mesta.

Jag skulle gärna vilja ha någon sorts förbindelse mellan en ipadda och android tablet, i det här fallet på så sätt att ipaddan skulle kunna fungera som mobil åtkomstpunkt för en enkel platta utan 3G och GPS! Bluetooth eller något liknande, kanske.

Internetdelning skall fungera oberoende av plattform. För att dela filer mellan android och IOS är det nog enklast att använda en tredjepartstjänst, som Dropbox eller liknande. Lägger man en fil i dropbox blir den ju åtkomlig från alla ställen som är uppkopplade mot nätet.

//Stefan

Apper til 3-part sync tjenester som Dropbox, Copy, Onedrive og Google drive ser ut til å ha samme funksjonalitet på både IOS og Android, nå er og flere på plass som Windows tjenester både på PC/plate og phone.

Jag har kommit fram till att ipaddorna har fördelar framför androider i vissa (inte alla) avseenden men eftersom jag använder bådadera så undrar jag om alla skott är vattentäta mellan dessa olika världar. En fördel i androidvärlden är synkroniseringen av olika funktioner i flera enheter.

Vad säger du, Knarrevik? Även andra tillåts svara på denna min undran! :D

Jappe

PS. Knarrevik! Mina Wifog-kort kommer snart, däribland ett nanokort, hoppas jag. :)

Hej,

Ett kanske dumt förslag, men går det inte att bara öppna en internetdelning (hotspot)
på Ipad'en och logga på åtkomstpunkten med androidplattan?

Vet inte om det funkar så du vill Jappe, men Anypass låter som det kanske skulle kunna. Själv har jag ingen android så jag kan inte testa...

Några enkla sätt tycks inte finnas. Det är skilda världar! Tack för hjälpen!

Jappe

Internet deling er enkelt, den enhet som har simkort setter opp tethering og de andre bruker den som hotspot. Selv sitter jeg med en Android telefon som hotspot for et par PC og androidplater - no problem.

Några enkla sätt tycks inte finnas. Det är skilda världar! Tack för hjälpen!

Jappe

Vad är det som inte funkar? Du behöver nog vara mer precis i din frågeställning...
Jag tolkar det som att det är hotspot-funktionen du vill åt, och det är enkelt.
Visst är det skilda världar, men det finns ju broar.

Det enda jag hittar i paddan i Inställningar är "Internetdelning" och klickar jag där så händer ingenting. Jag provade med "Bluetooth" utan framgång o.s.v.

Du får gärna avslöja hur man gör! Kineserna skickade på mig en 8-tums platta som saknade 3G och GPS. I stället för att krångla med retur så får jag kompensation för felutskicket och nu har jag fått för mig att jag vill använda plattan i husbilen med hjälp av en hotspot i iPaden för att komma ut på nätet.

En android lur fungerar fint som mobil åtkomstpunkt men inte iPaden! Det framgår antagligen att mina kunskaper i den här IT-världen är ganska ringa?

Jappe

Så lätt var det men varför inte använda din iPad till både navigering och Internet och din Android till vad den är bäst på, om det finns något.

Går det tex att ringa med den med 2G?

Den har större skärm än paddan och lämpar sig därför till olika ting såsom TV-gloende m.m. Den har bara wifi men jag fick såpass tillbaka på köpeskillingen så den blev mkt. prisvärd. Jag kanske ger bort den till någon, vet ej i skrivande stund. Kommer jag ut på nätet med paddans hjälp så kan jag ju använda Locus Pro i den som komplement till iPadens Poiviewer, så jag inte kör vilse! Möjligheterna är närmast obegränsade!

Jappe

Det enda jag hittar i paddan i Inställningar är "Internetdelning" och klickar jag där så händer ingenting. Jag provade med "Bluetooth" utan framgång o.s.v.
Jappe

Det tror jag inte ett dugg på :-) Att ingenting händer...
För att kunna hjälpa med felsökning osv... så måste man veta vad som händer. Vi ser inte din skärm.
Jag ser nu att du har löst det, men det betyder att något måste ha hänt ovan, annars hade du inte kunnat gå vidare med nästa steg.

Jag lovar och svär på allt dyrt och heligt: när jag tryckte på "Internetdelning" så hände ingenting. Jag var tvungen att slå av wifi först, tror jag. Jag minns inte riktigt men något sådant var det. Tydligen uppstår det här problemet bara första gången man försöker använda "Internetdelning".

Jappe

Det är ju en liten "strömbrytare" till höger om ordet Internetdelning, det är den man ska trycka på, inte själva ordet. Kan det vara orsaken?
Jag har aldrig hört att det ska vara något speciellt strul första gången. Däremot flyttar inställningen fram efter första användningen, till direkt under Inställningar.
Men nu funkar det för dej, så slutet gott :-)

Nu, när funktionen så att säga är aktiverad, så spelar det ingen roll var jag trycker, på texten eller längst till höger eller vänster i raden.

Jappe

Nej, det är för att aktivera eller avaktivera det spelar roll.

Jag vet inte. Huvudsaken är att det fungerar.

Just nu försöker jag överföra telefonnummer från ett bolag (Telenor) till telefonminnet eller till Wifogs kort utan framgång. Det verkar som om revirtänkandet hos telefonbolagen har utvecklats mycket på senare år. "På min tid", när dessa bolag visserligen hade höga taxor men ända var relativt hederliga, var det inga problem med sådana överföringar.

Måtte Diefwulen ta vissa bolag!

Jappe

Tillbaka
Toppen