• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anders Witts enkla larm

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Vi har läst Anders Witts bok "Nya husbil i Europa",där han bl.a. har lite funderingar om typ av larm. Håller med honom om att det borde vara bäst att varna innan tjuven brutit sönder något för att komma in. Verkar smart att en klocka klämtar diskret när något är närmare dörren än ca 1/2 m. Vet någon var man kan köpa detta larm? Sedan har vi funderat på hur larmet vid bildelsdörrarna ska vara. Har någon en idé? Kanske något så enkelt som ett spännband mellan dörrarna?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Anders Witts enkla larm

Eftersom tjuven ofta går in i bilen genom att skära bort gummilisten till främre sidorutan så är det ingen mening med att ha ett spännband mellan framdörrarna eftersom de bara skär av det också. Det ska vara stålwire som gör det svårt för dom. Froggies förslag verkar intressant.
Det är viktigt att avskräcka tjuven på något sätt (visa att det inte är lönt att försöka) och att göra det svårt att ta sig in.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Anders Witts enkla larm

Problemet med ett larm som larmar om nån kommer för nära är väl att man slutar ha det på efter att man haft ett antal falsklarm...

Att göra det svårt att komma in är nog bra, men man skall vara medveten om biverkan av detta, som vi råkade ut för som ett resultat av ett inbrott under vinterförvaringen för några år sedan:
Låset passagerarsidan förstörts - misslyckat inbrytningsförsök.
Sidofönster i bodelen skadat - misslyckat.
Bodelsdörrens lås förstört - misslyckat.
Fönstret i bodelsdörren förstört, inklusive rullgardin och myggnät - här lyckades de få upp dörren.

Det tog en del tid att få detta åtgärdat...

//Stefan

Edit: Och som WillyPe här nedan påpekat; det var ena riktiga stolpskott som gjort detta. Dessutom på en i stort sett tom bil... (Edit för att jag inte ville "störa" tråden med ett extra inlägg)
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Anders Witts enkla larm

Problemet med ett larm som larmar om nån kommer för nära är väl att man slutar ha det på efter att man haft ett antal falsklarm...
//Stefan

Helt riktig!

Da gjelder det å ha ett gjennomtenkt system hvor sentral og utvendig bevegelse sensor kommuniserer toveis med hverandre kontinuerlig. Om trussel på utsiden går ut av sonen innen kort tid når de oppdager at de er detektert, så utløses ingen larm.

:mh4:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Anders Witts enkla larm

Det är ju inte så svårt att montera backvarnarsensorer på sidorna på husbilen och dels ha detta kopplat till den ljudsummern som är med samt komplettera med ljus om man använder det då det är mörkt .

När det gäller backvarnare så finns det ju färdiga kit/satser .
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Anders Witts enkla larm

Jag har också lekt med tanken att använda en backvarnare som som larm. Framför allt runt bodelsdörren. Framdörrarna är säkrade med HeoSafe lås (den med låscylinder).

Någon som vet om ultraljudet stör t ex hunden? Dom hör ju mycket högre frekvenser än vi. Vill inte störa vofsegulls nattsömn (och därmed vår)
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Anders Witts enkla larm

Eftersom tjuven ofta går in i bilen genom att skära bort gummilisten till främre sidorutan så är det ingen mening med att ha ett spännband mellan framdörrarna eftersom de bara skär av det också. Det ska vara stålwire som gör det svårt för dom. Froggies förslag verkar intressant.
Det är viktigt att avskräcka tjuven på något sätt (visa att det inte är lönt att försöka) och att göra det svårt att ta sig in.
I ärlighetens namn är inte förslaget mitt utan jag har läst det här på Husbilsklubben.
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Sv: Anders Witts enkla larm

Tack för tipset om vajerlås med larm. Verkar perfekt att ha mellan framdörrarna. Tack också Anders,då du skrev vart du inhandlat ditt "klockklämtar"-larm.
Tänkte testa dessa på lösningar o ha min vakthund med mig.
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Anders Witts enkla larm

Det kanske inte alltid är så smart med vajrar o div,remmar mellan framdörrarna.Om det skulle dra ihop sej till bus och rackartyg utanför,med risk att få skador på hb, Då vill man kanske inte sitta inne i hb och bara se på. Nej då är det nog säkrast att kvickt sätta sej bakom ratten - starta motorn och dra iväg - Det kan ju då bli svårare, ja, t.o.m omöjligt att snabbt komma fram till ratten, när remmar o vajrar sitter i vägen. Då kanske ex. kamas Heo Safe är en bättre lösning. :wall:
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Anders Witts enkla larm

Om ni vill gå på spåret HeoSafe lås så köp dom inte från Kama. Dom tar 1995:- för icke låsbara. AFM konsult (där HBK dessutom får rabatt) tar 1660:- för låsbara. Kan vara gamla priser från AFM så kolla först
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Anders Witts enkla larm

Det kanske inte alltid är så smart med vajrar o div,remmar mellan framdörrarna.Om det skulle dra ihop sej till bus och rackartyg utanför,med risk att få skador på hb, Då vill man kanske inte sitta inne i hb och bara se på. Nej då är det nog säkrast att kvickt sätta sej bakom ratten - starta motorn och dra iväg - Det kan ju då bli svårare, ja, t.o.m omöjligt att snabbt komma fram till ratten, när remmar o vajrar sitter i vägen. Då kanske ex. kamas Heo Safe är en bättre lösning. :wall:

Jag har en länk mellan framdörrarna men den är placerad så nära ryggstödet att det är inga problem att köra bilen utan att ta bort länken,
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Anders Witts enkla larm

Det kanske skulle vara enkel lösning i halvintegrerade bilar att man låser framstolarnas rygg mot hytt dörrarna (sitsen mot varann)... då är det svårare att komma in.
 
Toppen