• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ancestry släktforskarprogram

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Det samme gjelder appene for MyHeritage, de er imponerende å se på når en blar i slektsdata som er ferdig registrert - dessverre ikke mye brukbare ved vedlikehold av databasen. PC utgaven har maks funksjon både hos Ancestry og MyHeritage.
 
Inlägg
201
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2900
Medlemskap
2024
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Jag rekommenderar programmet Min Släkt, som är lättarbetat, överskådligt och roligt att arbeta med. se min släktsida Untitled 1

Även jag använder Min Släkt och tycker att det funkar bra för mina syften. Dessutom är det inte dyrt och det är lätt att få kontakt med support/utveckling ( MinSläkt - Start).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Men Knarrevik, måste allting gå att köra på platta för att du ska vara nöjd?
Jag vet att du är lyrisk över appen för Ancestry, men om du jämför den med vad Ancestry för "vanligt" bruk i datorn kan göra, så är det inte så mycket man kan utföra där.
Jag har provat appen, och det är verkligen en "snikmodell" som man inte har så stor glädje av.
Jag kommer aldrig att överge släktarbete i Ancestry, för släktarbete med appen!
Never!
Tror nog att du går i taket nu, men det finns faktiskt annat än appar och plattor!
Hälsar
Kåre

Jag går naturligtvis inte i taket för sådana här petitesser men iPaden är ett fantastiskt instrument när man skall överbevisa folk att man är släkt med Olof Skötkonung och andra småkungar i Europa. Att släpa med sig laptopen bär mig emot.

Dessutom har det tillkommit funktioner i appen som jag inte kan hitta i datorprogrammet.

Som den här:
photo-700244.jpg
 
Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Knut, jag personligen tycker inte att det så imponerande att se dessa enkla släktträd i en "Fåne" eller platta.

Som teknikintresserad är det dock roligt med alla dessa appar, men som sagt att jobba med något annat än en "redig" dator, är helt omöjligt med ett släktarbete.

Om man sedan kopplar Ancestry till "Family Tree Maker, så kan man göra en hel del trevliga presentationer.


Hälsar
Kåre
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Fordelen som er i både MyHeritage og Ancestry er muligheten til samarbeid med andre slektsforskere. MyHeritage sin SmartMatch gir en bre hjelpt til å kontrollere og utvide eget tre, men en må hele tiden vurdere kildene bak -det er ikke alle som er like flinke med dette. Har selv en gren som nå går tilbake til 800 f.kr, har noen tusen SmartMatches mot trær fra hele verden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Jag har inte kommit ned till 800 f.kr. men jag håller på med antavlan till en kompis som har släktskap med romerska kejsare. Jag funderar starkt på att inte berätta för honom då han redan innan är en smula styv i korken.

Han funderar på att skaffa en iPad 7,85 tum när den släpps så jag kanske tvingas berätta innan han själv börjar "släktforska" med den.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Vi har kanske lite olika inriktningar med våra olika arbeten.
Som jag har framfört tidigare, koncentrerar jag mej mer på bredden och letar mera "kött på benen" och kompletta familjer, än att inrikta mej på att komma så långt bak i tiden som möjligt.

Och framförallt vill jag framhålla att man ska vara mycket källkritisk innan man lägger till någon till sitt eget arbete.
Det kan vara lätt att ryckas med när den ena matchningen efter den andra lockar!

Hälsar
Kåre
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Jag förstår men ibland är det svårt att låta bli att inte utnyttja andras arbete. Det är spännande att ibland se hur långt spåren leder. Jag har också lärt mig att vara källkritisk och att bara följa spåren rakt nedstigande annars sväller antavlan lätt till 100.000 personer. Många spår är sagolika dvs grundar sig på sagor som tex Snorre Sturlassons.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Enig med deg Kåre, det eneste en kan benytte informasjonen fra andre til er å finne nye pekepinner for til personer å kontrollere om de passer inn.

Vår strategi er å samle informasjon om søsken til forfedre og hente inn mest mulig bakgrunnsinformasjon om hver enkelt. En full utskrift av våre data for omlag 11000 personer er på noe over 5000 sider, så av god grunn skrives den boken ikke ut. Kan være grei som pdf fil med alle lenker klikkbare.

Svakest dokumentasjon hos oss er den svenske Ynglinge ætten for perioden 600 til 800, her er dokumentasjonen nedskrevet rundt år 1000 bassert på muntlige overleveringer. Den romerske grenen er fakstisk ganske bra dokumentert fra samtiden.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Jag förstår men ibland är det svårt att låta bli att inte utnyttja andras arbete. Det är spännande att ibland se hur långt spåren leder. Jag har också lärt mig att vara källkritisk och att bara följa spåren rakt nedstigande annars sväller antavlan lätt till 100.000 personer. Många spår är sagolika dvs grundar sig på sagor som tex Snorre Sturlassons.

Visst ska du utnyttja andras arbete, om det kan föra ditt eget arbete framåt (bakåt :)), var bara säker på att det är rätt väg.

Jag har själv råkat ut för att andra personer "hakat på" mitt arbete, men där jag enkelt motkollar och ser att den personen dom åsyftar, knappast kan vara lämplig i deras arbete.

Påtalar detta, men får sällan "kredit" för mitt påpekande.

Hälsar
Kåre
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Har sett det samme først og fremst med personer fra USA, noen er helt historieløse og ukritiske. Ser tilfeller av at opplagte feil kopieres helt kritikkløst, men er en selv kritisk så kan en finne mye spennende.

Når en treffer på adelsfamilier på 1700 tallet blir det fort til at en får lange dokumenterte slektslister. Noe vi opplever stadig er at søsken til forfedre etter en tid også dukker opp som forfedre etter noen generasjoner. Trpr snart det ikke er en eneste gammel by i Europa som ikke er med på vår liste over steder med aner.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Når en treffer på adelsfamilier på 1700 tallet blir det fort til at en får lange dokumenterte slektslister.

Det är just förekomsten av adel som gjort min "släktforskning" på mammas sida ganska enkel under lång tid tillbaka.
 
F

F.d. 14850

Guest
Sv: Ancestry släktforskarprogram

hej
har problem med att lägga till far på släktträdet ancetry
det bara snurrar runt hela tiden men inget händer
mvh
johnny
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry släktforskarprogram

I appen eller programmet?

I Ancestry.se kan det se ut så här:

image.jpg
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Intressant det här med släktforskning, ni antecknar väl noga i vilka källor ni hittar era uppgifter i? :)

En forskning som hänvisar till vad andra hittat på internet är ingen forskning. Man måste gå till källorna. Svårt att se var man kan hitta källorna till alla romerska kejsare och vikingahövdingar som man påstår sig vara släkt med. Man skall alltså vara kritisk till vad man hittar på internet.

De allra flesta som släktforskar i Sverige kan med lite möda komma tillbaks till början av 1600-talet om man har tur.
Innan dess är det troligen adel eller prominenta personer som man har i släkten som gör att man kommer längre.

Fabricering av antavlor har varit ganska vanligt genom historien för att man skall framstå som "finare" än man är. Det tycks ha tagit ny fart bland nyblivna släktforskare.

//Evanders
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Hej!
Ni som är intresserade av släktforskning.
Vi har en släkttavla som en Svenungsson har arbetat på i flera generationer. Jag vet inte hur många namn som har kommit till nu, men sist jag tittade fanns det 11 270 namn som gick tillbaka till 1000 talet. www.gen.svenungsson.net
Det är stor chans att er släktforskning griper in i vårt släktträd och då har ni ganska mycket gratis.
Jag befinner mig ca kl 14 på släktträdet och längs väg 167 från Lilla Edet på kartan.
 
Toppen