• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Förra vintern blev det klart i hela Spanien såvitt jag vet. Fungerade bra från Solkusten till Frankrike på ostkusten i varje fall.

Portugal hade en mix på Algarvekusten. Man fick in en del digitalkanaler och en del analoga.

hälsning
jyrki
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Spanien släckte ned sitt analoga system i april i år!
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Vet du om det går att ta in Thor därnere. Har Canal Digital på parabol.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Alle svenske og nesten alle norske kanaler på Thor sendes over en transducer som er begrenset til de nordiske land - fungerer ok ned til Luxemborg. En norsk og noen danske sendes med europeisk dekning, men som nevnt ingen svenske (sist vinter var STV HD på europeisk dekning, men ikke nå).
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Har en box från Canal Digital med depositionskort. Innebär det att jag inte kan få in något överhuvudtaget med den utrustningen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Signalene du er avhengig av forsvinner langt nord i Frankrike, så du får ikke inn noe fra Canal Digital i Spania. Du får inn massevis av tyske og andre frie kanaler.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Förmodar att jag då måste ställa om parabolen till en annan satellit? Har du några förslag?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Astra 1 og Hotbird har begge mer enn 100 frie kanaler - de fleste tyske, noen få engelske, franske, spanske, italienske og diverse språk jeg ikke har identifisert. Astra 3 har mange engelske som kan tas inn i deler av Spania, har selv fått inn noen av BBC sine kanaler helt nede i Bolnuevo selv om det skulle være utenfor dekning med 85 cm parabol.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Är helt inkompetent på parabol och satellit, därför kanske dumma frågor. Hur går jag tillväga för att ändra satellit. Förmodar att man måste programmera om parabolen. Har det någon betydelse vad man har för parabolhuvud (tror det heter så) ?
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Vi har en Canal Digitals HD box till vår Oyster Vision och vi får in cirka 8 - 9 HD kanaler däribland TV4 HD, däremot inte SVT HD. Vi befinner oss nu i Benidorm.

Hälsningar Anders och Birgitta
Vårt husbilsliv
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Inga problem , Tyskar och Engelsmän ägnar mycket stor tid åt sina paraboler och kan säkert hjälpa till. Ändra satelit gör du genom att ändra riktning och vinkel på parabolen.
Lättast att fråga grannen vad han ser på och sedan ta denna riktning och vinkel om det passar!
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Jag har en sån där Oyster som snurrar och själv söker upp satelliten. Förmodar att man måste mata in några uppgifter om ny satellit eller att man kanske kan söka annan satellit automatiskt. Har inte vågat prova med risk för att sabba nuvarande inställning. Får nog försöka få hjälp första gången man gör ny sökning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

görank - med en Oyster så er livet enkelt :D om du trykker på LIST på fjernkontrolleren så får du opp en kanalliste. Her kan du trykke på pil opp/ner for neste forrige kanal eller på høyre/venstre for en side frem/tilbake. Nede til høyre står det hvilken sat den kanalen du peker på bruker, når du er fremme ved en du vil prøve så trykker du på OK.

Om du vet kanalnummeret (noter gjerne ned din favoritt) så kan du velge denne direkte med å taste nummeret direkte - opp til 4 siffer!

Så lenge du ikke går inn i noen av innstillings valgene under menyene så lagres endast siste sette kanal.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Har bara fjärrkontroll till boxen, inte till parabolen. Däremot finns en panel till parabolen där man kan gå in på olika menyer, men det har jag inte vågat prova med risk för att jag inte kan återställa det igen. Panelen talar om att parabolen söker och när den hittat satelliten uppmanas jag att slå på mottagaren.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Det er en Oyster Vision i den bilen, ok litt mer plunder.
Størst plunder er det med boksen din - en standard canal digital levert boks kan få problemer om den blir pekt mot en annen sat en Thor. Ompekingen skjer ved å trykke på de få knappene på Vision kontrolpanelet og velge en av de andre sat - eksempelvis Astra-1. Deretter må en foreta en kanalsøk med boksen - her er det noe forskjell fra boks til boks hvordan en gjør dette.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

Tror du att jag måste skaffa en ny box om jag ändrar satellit till t.ex. Astra?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Analogt/digitalt i Spanien o Portugal

NEJ inte så länge du tittar på FTA kanaler.

Här kommer en lista på terrestra kanaler i Spanien den finns några fler som är piratkanaler. Kom ihåg att många filmer sänder på originalljud så ställ in ljudet på originalspråk. Annars så blir det dubbat på spanska.
CANALES TDT
 
Toppen