• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amstaf

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Våran hunds nästansyster är sonens Pittbull,Amstaf .Får vi problem l EU om vi tar med den?
Jag tänkte mest på Danmark där kamphundar är förbjudna .
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Amstaf

Så vitt jag vet så får du inte ta med den in i Danmark undantaget om den är köpt före 2010 och du kan dokumentera detta, då tror jag det räcker med munkorg.
Du får säkert svar från de som har råkoll.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Amstaf

Turister får ej ta in amstaff i Danmark. Men munkorg o koppeltvång i dom flesta andra EU länder .
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Amstaf

Våran hunds nästansyster är sonens Pittbull,Amstaf .Får vi problem l EU om vi tar med den?
Jag tänkte mest på Danmark där kamphundar är förbjudna .

Her kan du hos Fødevarestyrelsen læse FAQ om forbudte hunde:
Hundeloven

Et af punkterne lyder sådan:
En hund, som er omfattet af den såkaldte overgangsordning, må gerne medbringes til Danmark
Det er i henhold til reglerne tilladt at medbringe hunde, der er omfattet af den såkaldte overgangsordning, dvs. hvis hunden er erhvervet før den 17. marts 2010.

Alle, der ønsker at benytte denne mulighed, skal medbringe dokumentation for tidspunktet for hundens anskaffelse. Derudover skal hunden i henhold til overgangsordningen altid føres i et fast bånd med en maksimal længde på 2 meter samt være forsynet med en forsvarlig lukket mundkurv, når hunden befinder sig på områder, der er åbne for almindelig færdsel.

Det vil altså sige, at hunden kan løbe frit, hvis det er privat lukket område, men at den skal være begrænset med snor og mundkurv, hvis det er et åbent areal som fx en campingplads eller en sommerhusgrund uden indhegning.
 
Toppen