• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AmsOil

F

F.d. 16636

Guest
Had an interesting conversation with fiat dealer from Germany, he recommended AmsOil gear oil ( 0W-40) for the manual transmission. They tested 7 different synthetics and the best result after one year was this product, no metallic particles, and reduced gear drag. For some fiat models this could help with the gearing wear because of the high ratios.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.648
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: AmsOil

0W40 låter inte som en växellådsolja ens. Borde den inte heta 75W90 eller nåt liknande. Det skulle vara intressant att se testen ifråga. Inte för jag vet något om Amsoil men det låter ju inte så imponerade att testa i ett år, såpass ska väl de flesta växellådor klara att gå utan påvisbart slitage ?
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: AmsOil

Håller med om att Omegas växellådsolja är perfekt, speciellt om man har den gamla lådan med högt liggande 5:e växeln (Fiat).Lite dyrare,men vad kostar det när lådan rasar?
Svante
 
F

F.d. 16636

Guest
Actually it was intended for high speed MC gear boxes, talked to several people in the States that have used it with good results ( Fiat), holds up under heat, doesn't lose its viscosity. ( thus the 0W- SAE rating) Its one of the better synthetic oils on the market.
 
Toppen