• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amerikansk Husbil

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Amerikanska husbussar intagna men inte registrerade i England. Vad kan man åka på? Har för mig att det kan vara bekymmer med bromsar el och gas. Man måste väl våga för att vinna men bra att vara lite förberedd vad man kan hamna på.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Amerikansk Husbil

Jag tror att dom som tar in Amerikanska husbilar tar dom via Tyskland där dom registreras då blir det som att ta in en bil från ett Eu land.Att ta en oregistrerad Amerikansk husbil från England är detsamma som att ta in den direkt från Usa och då kan du lika gärna ta den direkt en bra sida är www.craigslist.org (är ungefär som vårt blocket)sök stat där du vill köpa sen sök RV sök sen på diesel så slipper du alla bensinare ,priserna är riktigt bra just nu det går dåligt för folket i Usa och dollarn är låg det går att tjäna upp till flera hundra tusen på att köpa den direkt och så blir det en betald semester resa också. Ett pris exempel för frakt till Rotterdam med Aladin freight i Oakland är ca 45 000 sek sen går det att köra den hem.Jag kom hem för en vecka sen och i Nevada såg jag många fina husbilar till salu till fina priser en jag fastnade för var en Monaco 2006 11 meter med 2 slide out och all utrustning man kan tänka sig pris 77 000 dollar det gör 485 000 sek en sådan bil tar handlarna i Sverige minst 2 milj för.
Om du kommer på ett smidigt sätt att få en sådan registrerad i Sverige är du välkommen att höra av dig.

Claes
 
F

F.d. 29993

Guest
Sv: Amerikansk Husbil

Det här verkar vara gråzon. Jag köpte en engelsk reggad amerikansk husbil i Spanien förra året. Som tur var hade den ursprungligen tagits in till Tyskland innan den såldes till engelsmannen. Så Dekra i Tyskland kunde ta fram intyg i original. De måste vara i original, kopior godtas inte vid reg besiktning.

Intyg behövdes för avgasvärden, bromsbelägg, stöldskydd. Sen var det nåt om bullervärden. Min hade inte tryckluftsbromsar, då skulle det vara större problem enligt besiktningsmannen.

INNAN du funderar på att ta hem nåt, kolla med SBP vad som gäller! Gärna med fler stationer då de inte verkar veta själva helt vilka regler det är....

--
P-O
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Amerikansk Husbil

Jag var och hörde med besiktningen här på Åland idag och fick reda på att dom e noga med bromsintyg och öljer regelverket strikt med EU kraven, men skulle den vara registrerad i England före den kommer hit skulle det vara betydligt enklare att få den i trafik här.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Amerikansk Husbil

Jag har en som är importerad från usa till england,
inga problem med regbes. i sverige.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Amerikansk Husbil

Ja nu har jag kollat vidare. Det handlar om en Gulf Stream med Caterpillar diesel på 330hk. Fungerar dessa bilar på vintern? Vad har dom för uppvärmningssystem?
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    55,6 KB · Visningar: 27
  • 2.jpg
    2.jpg
    56,8 KB · Visningar: 19

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Amerikansk Husbil

Kolla upp vad det är för värmesystem i den, jag tror att du tjänar på att ha vattenburen värme när vi kommer till våra svenska vintrar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Amerikansk Husbil

Skall husbilen användas till wintercamping, glöm alla tankar på slide outs.

Dessa funkar ej i snö och kyla/is.:aja:

Och hur blir planlösningen om du inte kan fälla ut dina slide outs?
Funkar det att bo i bilen då? Om ja, bra!
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Amerikansk Husbil

Ja det e nog klurigt med side outs på vintern men kommer nog inte att vintercampa då det är riktigt kallt. Vet inte vad det är för värmesystem men säljaren sade i alla fall att den är gjord för vinteranvändning. Räknade ut längden på den och denna passerar 12m. Är kanske i största laget att åka ikring med men automaten hjälper en del då de ska trixas på trånga utrymmen.
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Amerikansk Husbil

Du har FEL när du säger att det inte går att vintercampa i dessa fordon, jag vet för jag har gjort det hela dena rätt kalla vinter och jag/vi har inte frusit en sekund.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Amerikansk Husbil

Den har luftburen värme. Hur är det med sikten i dessa bilar? Höger stolpe ser så bred ut.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Amerikansk Husbil

Man kan ju bara undra vad som händer med en slideout när den skall in och det är ett skapligt lager snö och is ovanpå? :wideeyed:
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Amerikansk Husbil

Fungerar jättebra, ta bort snön och se till att sköta gummilisterna.
 
Toppen