F
F.d. 4220
Guest
Jag hade en SOG på vår förra bil och det låg högt på önskelistan för vår nya också.
Men det slutade med att jag valde Thetfords egen "Ventilator" istället.
Detta då vi inte behöver fippla med extern slang eller borra nytt hål i luckan.

Priset var ungefär samma och installationen såg ganska enkel ut - även om den förutsatte att man plockade ut den befintliga toan för att borra hål i golvet för att montera en tratt som leder ut odörerna ner under bilen (att demontera toastolen visade sig vara ett problem i vår bil, men mer om det sedan).
Tratten:

Dessutom så följde det med en bättre nivåindikator som inte bara visade när toan är full, utan även halvfull.
Nåväl så här ser det ju ut, när man tagit bort tanken. Toatanken har ventilation som passar mot det hålet i golvet


Det locket i golvet tar man bort och där finns det förberett för en elfläkt, som medföljer paketet.

Det verkade ganska lätt att ta bort själva toadelen, men det visade sig vara fel. För att få loss toan var jag tvungen att lossa hela väggen bakom.
Och det var mer än jag ville göra...
Så istället borrade jag ett 50mm hål rakt ner genom det förberedda svagheten i plastgolvet och tryckte upp ett rör som jag tätade direkt mot hålets kanter, som syns på bilden ovan.
Sedan dit med fläkten och en bit medföljande tättejp - se bara till att den ligger åt rätt håll, man vill inte blåsa in luft i toan...

I nederkant av bilden har jag öppnat ett förberett hål till, där kabeln leds ner. Den fiskade jag upp och ledde upp den till kontrollpanelen för toan.
Sedan stoppar man i den medföljande kolfiltret och sätter tillbaka locket.

Nivågivaren som följer med byter man mot den befintliga som längst in och man tar bara bort två skruvar.

Originalet ser ut så här:

Med bara en sensor.
När man dragit ledningen för fläkten upp till kontrollpanelen och bytt ut den mot den som följde med (tog inga bilder på det...) så ser spolningkontrollen ut så här

Den lysande lampan på panelen visar att fläkten går..
Skillnaden i funktion mot min gamla SOG är att här startar fläkten när man trycker på spolningen och går i ca fem minuter.
Om det gör någon skillnad praktiskt har jag inte testat än.
Man kan också starta fläkten manuellt genom att trycka på den belysta knappen.
Denna fläktlösning är mest tänkt att monteras vid installationen. Men det går att eftermontera. Antingen om toan är lättare att demontera än min, eller genom att borra 50mm hål rakt ner som jag gjorde (se till att det inte är dubbelgolv eller något draget under golvet där hålet går igenom).
Fördelen är att man inte behöver lossa en slang på toatanken varje gång man skall tömma tanken och den är byggd av Thetford för dessa toaletter.
Billigast, när jag köpte, var den på Campingvaruhuset.
Men det slutade med att jag valde Thetfords egen "Ventilator" istället.
Detta då vi inte behöver fippla med extern slang eller borra nytt hål i luckan.

Priset var ungefär samma och installationen såg ganska enkel ut - även om den förutsatte att man plockade ut den befintliga toan för att borra hål i golvet för att montera en tratt som leder ut odörerna ner under bilen (att demontera toastolen visade sig vara ett problem i vår bil, men mer om det sedan).
Tratten:

Dessutom så följde det med en bättre nivåindikator som inte bara visade när toan är full, utan även halvfull.
Nåväl så här ser det ju ut, när man tagit bort tanken. Toatanken har ventilation som passar mot det hålet i golvet


Det locket i golvet tar man bort och där finns det förberett för en elfläkt, som medföljer paketet.

Det verkade ganska lätt att ta bort själva toadelen, men det visade sig vara fel. För att få loss toan var jag tvungen att lossa hela väggen bakom.
Och det var mer än jag ville göra...
Så istället borrade jag ett 50mm hål rakt ner genom det förberedda svagheten i plastgolvet och tryckte upp ett rör som jag tätade direkt mot hålets kanter, som syns på bilden ovan.
Sedan dit med fläkten och en bit medföljande tättejp - se bara till att den ligger åt rätt håll, man vill inte blåsa in luft i toan...

I nederkant av bilden har jag öppnat ett förberett hål till, där kabeln leds ner. Den fiskade jag upp och ledde upp den till kontrollpanelen för toan.
Sedan stoppar man i den medföljande kolfiltret och sätter tillbaka locket.



Nivågivaren som följer med byter man mot den befintliga som längst in och man tar bara bort två skruvar.



Originalet ser ut så här:

Med bara en sensor.
När man dragit ledningen för fläkten upp till kontrollpanelen och bytt ut den mot den som följde med (tog inga bilder på det...) så ser spolningkontrollen ut så här

Den lysande lampan på panelen visar att fläkten går..
Skillnaden i funktion mot min gamla SOG är att här startar fläkten när man trycker på spolningen och går i ca fem minuter.
Om det gör någon skillnad praktiskt har jag inte testat än.
Man kan också starta fläkten manuellt genom att trycka på den belysta knappen.
Denna fläktlösning är mest tänkt att monteras vid installationen. Men det går att eftermontera. Antingen om toan är lättare att demontera än min, eller genom att borra 50mm hål rakt ner som jag gjorde (se till att det inte är dubbelgolv eller något draget under golvet där hålet går igenom).
Fördelen är att man inte behöver lossa en slang på toatanken varje gång man skall tömma tanken och den är byggd av Thetford för dessa toaletter.
Billigast, när jag köpte, var den på Campingvaruhuset.