Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är mycket tveksamt, ingen batterileverantör har koll på samtliga laddsystem eller batteriladdare på marknaden.Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte syftet med tråden
Varför svara på egna inlägg?
Ska gå över till Litium inför nästa säsong och informationen man behöver får man från tillverkaren.
Det är mycket tveksamt, ingen batterileverantör har koll på samtliga laddsystem eller batteriladdare på marknaden.
Tillverkaren finns inte. Det är många komponenter från flera olika tillverkare som strålar samman till ett batteri hos en leverantör. Leverantörerna har ofta ganska varierande uppfattning om vad som behövs och vad som krävs. Deras huvudsyfte är trots allt att sälja, inte att konsumentupplysa dig! Informationen här på HBK är därför guld värd. Det finns massor av trådar med massor av uppfattningar och en hel del fakta, men framförallt massor av erfarenhet av Lithiumbatterier, LiFePo4. Att försöka slå samman alla erfarenheter som finns i klubben i en tråd är brilljant! Vill du inte läsa är det helt frivilligt. Jag har lärt mig jättemycket om lithium. En del från leverantör, men det mesta här på HBK!Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte syftet med tråden
Varför svara på egna inlägg?
Ska gå över till Litium inför nästa säsong och informationen man behöver får man från tillverkaren.
Ja känner att det är lite så en fråga ger massor av svar och glider sedan över i något helt annat.???.. Men du behöver ju inte köpa samtliga...
utan nöj dig med ett välkänd märke..
Då kan du säkert få den information som du behöver..
Men akta dig för att fråga här på forumet för då får du 50 11 olika svar![]()
Nu kastar du väl sten i glashus? Du är en av flera, som jag lärt mig massor av! Visst ger en fråga ofta olika svar. Men det beror på att det sällan finns ett unikt svar, utan ofta flera, glidande svar, beroende på olika erfarenheter! Då får man lära sig att vara lite källkritisk och bedöma svaren utifrån sina egna behov.???.. Men du behöver ju inte köpa samtliga...
utan nöj dig med ett välkänd märke..
Då kan du säkert få den information som du behöver..
Men akta dig för att fråga här på forumet för då får du 50 11 olika svar![]()
Största anledningen till denna tråden är att den inte kan spåra ur. Här kan du lufta egna tankar och frågor om LFP utan att det stör en annans tråd.Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte syftet med tråden
Varför svara på egna inlägg?
Ska gå över till Litium inför nästa säsong och informationen man behöver får man från tillverkaren.
En av fördelarna med LiFePO4 är att de kan laddas mycket snabbare är ett blybatteri. En DC/DC kan göra att den fördelen utnyttjas bättre. Om inte annat medför DC/DC att man åtminstone vet vilken laddning man får (givet att kablaget inte är underdimensionerat), och slipper beroendet av generatorns mer eller mindre lyckade reglerkompromisser när den jobbar mot parallellt kopplade start- och bodelsbatterier (bly resp lithium) med olika laddningsnivåer och delvis olika laddningskaraktäristik.Det frågas ofta om LiFePO4 och vad som behövs för att sätta in lithium i sina husbilar. Enligt mig så behövs egentligen bara ett Lithium (hädanefter kallat LIPO) och inget annat. Sedan så kan DC/DC och annat kanske hjälpa om fordonet är utrustat med smartgenerator men enligt ett tyskt test i en ansedd husbilstidning så laddas de upp även i en sådan men det tar lite längre tid.
Ja så är det men när jag satte i DC/DC så fick jag sämre effekt än utan, 35 med DC/DC och 55 utan. Med smart generator blir det lite annat tänk.En av fördelarna med LiFePO4 är att de kan laddas mycket snabbare är ett blybatteri. En DC/DC kan göra att den fördelen utnyttjas bättre. Om inte annat medför DC/DC att man åtminstone vet vilken laddning man får (givet att kablaget inte är underdimensionerat), och slipper beroendet av generatorns mer eller mindre lyckade reglerkomromisser när den jobbar mot parallellt kopplade start- och bodelsbatterier (bly resp lithium) med olika laddningsnivåer och delvis olika laddningskaraktäristik.
(DC/DC visade sig ha fördelar redan innan smartgeneratorer och LiFePO4 dök upp. Det finns mer än 10 år gamla trådar på det temat här på HBK)
Jag tror att du är inne på rätt väg. Bara för att man har en husbil så betyder det inte att man har samma utgångslägen och framför allt så nyttjar man husbilen väldigt olika. Det är en viktig del att tänka på i alla lägen tycker jag.Ja känner att det är lite så en fråga ger massor av svar och glider sedan över i något helt annat.
Är i kontakt med ett företag och har fått riktigt bra svar på mina frågor om vad jag bör ha för att få det att fungera optimalt till hur vi använder bilen.
Vad var det för ”storlek” (A) på den DC/DC:n?Ja så är det men när jag satte i DC/DC så fick jag sämre effekt än utan, 35 med DC/DC och 55 utan. Med smart generator blir det lite annat tänk.