• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allmän redigerings fråga

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej.

Jag var ute i skogen och tog foto idag.
Tyvärr så vågade jag inte gå närmare för att få en bättre bild. Så nu undrar jag om någon vet hur man kan redigera bort lite av löven. Jag använder mest fireworks till att fixa i bilderna, och lite lightroom. Men man kanske måste in i photoshop världen för att fixa detta? Bifogar en del av bilden här så är det enklare att förstå.

Tack på förhand

//Freddy
 

Bilagor

  • DSC_2563.jpg
    DSC_2563.jpg
    4,7 MB · Visningar: 30
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Allmän redigerings fråga

Ursäkta frågan, men i vilken skog tog du denna bild?????????:wideeyed:
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Allmän redigerings fråga

Tänker du på löven framför tigern? Då gäller kloning och då missar man ju iden med bilden.

mvh/
Marunga
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Allmän redigerings fråga

Hej

Ja tanken var att man kanske kunde få bort några av de nästan transparenta löven. Mest för att lära sig, bilden i sig är ju helt ok. Men jag vet inte så mycket om foto redigering, och tänkte att det här kanske är en bra början.

Vilken skog? Ja det är 38 grader varmt och mycket hög luftfuktighet här, således långt borta från Sverige :)


//Freddy
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Allmän redigerings fråga

Kanske finns fler sätt, men i min värld är det PS som gäller. Klonstämpeln. Man "hämtar" från lämplig plats på djuret och "stämplar över" löven. Det är ganska mkt jobb (0,5 tim) och är man inte noga kan det se skumt och konstlat ut.

Men jag tycker bilden är fin och hade istället beskurit den för att lägga mer fokus på tigern..

Lycka till

/Marunga
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Allmän redigerings fråga

Tycker också bilden är fin. Löven i förgrunden ger fotot djup. Tar du bort dem blir bilden platt.
Men du kan ju göra en kopia av bilden att öva på ;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allmän redigerings fråga

Var rädd om dig! Min bil kanske går sönder igen när jag kommit hem!

Jappe
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Allmän redigerings fråga

Jajajaja.... Du kan vara lugn, jag funderar på att inrätta en Europa assistans för dig ;) När har du tänkt att åka norrut? jag funderar på att åka söderut vid jule tid nämligen..

Ha det gott

//Freddy
 

Gert&Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11027
Medlemskap
2021
Sv: Allmän redigerings fråga

Grattis till en mycket snygg bild! Har full förståelse för att du inte ville gå närmare.
Tycker inte det gör så mycket att att några löv skymmer och håller med att den borde beskäras. Att klona bort löv på et djur med så olika nyanser är ganska svårt. Har gjort ett försök FS Element, du får själv avgöra om det är bättre.
Med vänlig hälsning Gert Werner
 

Bilagor

  • DSC_2563[1].jpg
    DSC_2563[1].jpg
    92,3 KB · Visningar: 263

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Allmän redigerings fråga

Tackar för info.

Här gör jag ett försök till att beskära lite, visserligen en annan bild men samma katt. Det jag funderar på gällande beskärning, hur får man till proportioner? Känns som att denna bilden blir fel på något sätt.. vet bara inte vad dock.



//Freddy
 

Bilagor

  • kisse.jpg
    kisse.jpg
    6 MB · Visningar: 3

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Allmän redigerings fråga

Om du beskär en bild med "levande" motiv får du inte ta bort volymen från det väsentliga. Med andra ord måste det finnas mer utrymme ovanför huvudet. enligt en tummregel (gyllene snittet) skall centrum av huvudet ligga 2 tredjedelar till höger i bilden och 2 tredjedelar från överkanten. Givetvis är det inte hugget i sten, men det ger en anvisning vad man kan sträva efter.

mvh/
Marunga
 
Toppen