• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Allemansrätten och Naturvårdsverket

F

F.d. 418

Guest
På Naturvårdsverkets hemsida Meny - NaturvÃ¥rdsverket finns en ganska omfattande och till stora delar bra redogörelse för vad Allemansrätten innebär. Jag studsade dock en aning när jag kom till avsnittet "Husvagn och husbil" och fann att Naturvårdsverket gjort ett litet men dock tillägg i texten avseende rastplatser. Enligt Vägverket som ju är den myndighet som formulerar texten i vår trafiklagstiftning får man stanna högst 24 timmar på rastplatser och skyltade P-platser utmed allmän väg på vardagar. På lördagar, söndagar och helgdagar får man stanna till nästa vardag.

I Naturvårdsverkets skrivning står det "Men rastplatser är främst tänkta för tillfällig rast och vila, inte för övernattning". Detta med övernattning är tydligen Naturvårdsverkets eget påfund och ett, enligt min mening, dåligt underbyggt besked från en myndighet. Rent konspirationsteoretiskt anar jag SCR i bakgrunden. Eller har jag blivit paranoid?

Under mitt samtal med dem lovade de att se över formuleringen och eventuellt sätta punkt efter ordet "vila". Så är det. Hälsn/AndersW

F

F.d. 2549

Guest
Sv: Allemansrätten och Naturvårdsverket

Ja du AndersW.

Vad Naturvårdsverket anser att en rastplats är tänkt för, det är för mig helt ointressant. Även vad verket anser att den inte är tänkt för, det borde stanna inom dess väggar och vara personalens interna problem. Jag följer naturligtvis, i möjligaste mån, Vägverkets trafiklagstiftning.
Även dina personliga råd och anvisningar analyserar jag och följer så gott det är möjligt. Oss emellan så vill jag tacka dig för de insatser du gör för klubben med dina direkta frågor och reprimander via brev och telefonsamtal till berörda myndigheter. Här hemma kallar vi liknande på studs riktade frågor till en felande: Nu skall jag göra en AndersW.

Farbror Claes hälsar.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det samme ble forsøkt i Norge, og de fleste tror fortsatt at det gjelder, men forskriften kom i konflikt med kjøre og hvile for yrkestrafikken. Hvis det ikke skulle være lov å stå over natten på en rasteplass så måtte det opparbeides et nettverk av hvileplasser for tyngre kjøretøy. En varebil på over 3500 kg eller en minibuss er pålagt hvilepauser og sovetid, en bobil er delvis unntatt - vi slipper den rigide detaljekontrollen som yrkestrafikken har med skive.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Upplever att de svenska rastplatserna fungerar relativt väl, möjligen är de otillräckliga till antal och placering resp ibland fullsatta.

Myndigheternas syfte är förhoppningsvis att tillgodose och bevara allmänna trafikant- och naturbehov (helst fritt från alla typer av särintressen?);
# Vägverket; rastplatserna fungerar i nuet tämligen bra för alla trafikanter inkl yrkestrafiken vad gäller korta oplanerade pausar vid behov (fika, bensträckare, frisk luft, vissa nödfall, mm). Dvs de ändamål som rastplatserna huvudsakligen är avsedda för.
# Naturvårdsverket; rastplatserna fungerar också bra för dem som vill stanna till och gå ett varv i skog och mark (plocka bär, bara gå, bada eller rasta hunden, mm).

HBK intressen (!) vad vill vi gemensamt, ett intresse/behov som i så fall under kända former bör klaras ut och motiveras om det är just det som HBK ska satsa på;
# Göra om ”rastplatser” till ”ställplatser” utan åtskillnad, vissa platser kan kanske vara lämpliga men de är oftast redan i dag tillåtna att övernatta på?
# Tycker speciellt i Sverige med allemansrätten att det finns otroligt många bra platser att stå på för natten och de täcker de flesta rimliga behov vid resor.

Upplever inte att det saknas övernattningsplatser utefter vägarna/deras närhet utan vi har för vår del ett större behov att få till stånd centralt belägna ställplatser i olika turistorter för HUSBILSTURISM!
I det läget, om många tycker det, gäller det att prioritera vad man som organisation ska/vill lägga sitt ”krut och energi” på, förhoppningsvis på det behov som man (HBK) gemensamt (?) helst vill tillgodose.
/ Bengt

F

F.d. 418

Guest

Jag kanske skall komplettera mitt första inlägg med att anledningen till att jag reagerade på det Naturvårdsverket hade skrivit var att jag allt oftare hittar begränsande formuleringar riktade mot husbilism från i första hand myndigheters sida. När de som i det här fallet dessutom saknar formell grund, kan jag inte utesluta möjligheten av att det kanske är ett "särintresse" som genom sin framåtlutade lobbyverksamhet ligger bakom formuleringens tillkomst.

En tillräckligt ofta upprepad felaktighet kan till slut upplevas som en sanning och då kanske lagstiftaren slår till och förbjuder något som egentligen av hävd alltid varit tillåtet.

Hur som helst så har Naturvårdverket idag ändrat formuleringen och tagit bort övernattningsorden. Hälsn/AndersW

Senast redigerad av en moderator:

California

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Snyggt jobbat. Tänk att det kryllar av tjänstemän som i sin statliga eller kommunala utövning, tar sig friheter av det här slaget. Smisk på fingrarna!
Så en lille fråga: Någon som vet om det har prövats rättsligt vad som menas med terrängkörning i avseendet "åka av vägen och parkera", i terrängen, med myndighetsspråk? Ofta räcker det ju med att man ställer sig vid sidan av den lilla grusvägen nära havsstranden eller sjön för att njutningen ska ta några kliv uppåt. Jag tror att man har rätt att ställa ifrån sig bilen men det hade ju varit intressant att veta hur lagstiftaren ser på antalet meter från vägkanten som kan accepteras som parkering.
Någon som vet eller har funderingar på detta..?

F

F.d. 418

Guest

California, om jag inte minns fel finner du den informationen på Naturvårdsverkets hemsida om Allemansrätten. Jag tror det är så - med betoning på tror - att man får köra av och stanna alldeles intill vägen. Hälsn/AndersW

F

F.d. 3581

Guest

AndersW, underbart.....
Vi behöver fler av din kaliber i klubben...

Mycket snack o lite verkstad gäller verkligen inte dig....
Många hälsningar

Dag S

F

F.d. 418

Guest

Tack Dag och jag har inte glömt öl-löftet. Tro inte det! Hälsn/AndersW

Toppen