F
F.d. 418
Guest
På Naturvårdsverkets hemsida Meny - NaturvÃ¥rdsverket finns en ganska omfattande och till stora delar bra redogörelse för vad Allemansrätten innebär. Jag studsade dock en aning när jag kom till avsnittet "Husvagn och husbil" och fann att Naturvårdsverket gjort ett litet men dock tillägg i texten avseende rastplatser. Enligt Vägverket som ju är den myndighet som formulerar texten i vår trafiklagstiftning får man stanna högst 24 timmar på rastplatser och skyltade P-platser utmed allmän väg på vardagar. På lördagar, söndagar och helgdagar får man stanna till nästa vardag.
I Naturvårdsverkets skrivning står det "Men rastplatser är främst tänkta för tillfällig rast och vila, inte för övernattning". Detta med övernattning är tydligen Naturvårdsverkets eget påfund och ett, enligt min mening, dåligt underbyggt besked från en myndighet. Rent konspirationsteoretiskt anar jag SCR i bakgrunden. Eller har jag blivit paranoid?
Under mitt samtal med dem lovade de att se över formuleringen och eventuellt sätta punkt efter ordet "vila". Så är det. Hälsn/AndersW
I Naturvårdsverkets skrivning står det "Men rastplatser är främst tänkta för tillfällig rast och vila, inte för övernattning". Detta med övernattning är tydligen Naturvårdsverkets eget påfund och ett, enligt min mening, dåligt underbyggt besked från en myndighet. Rent konspirationsteoretiskt anar jag SCR i bakgrunden. Eller har jag blivit paranoid?
Under mitt samtal med dem lovade de att se över formuleringen och eventuellt sätta punkt efter ordet "vila". Så är det. Hälsn/AndersW