• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

alla dessa.. gds pga.. ålder husbilar

F

F.d. 73249

Guest
hej
kan det verkligen vara lagligt att friskriva sej garanti vid att sälja husbilen
som gds pga ålder. eller är det än ett sätt att lura kunden
 
F

F.d. 68090

Guest
"garanti" är en frivillig överenskommelse som säljaren kan erbjuda. Dock gäller "konsumentköplagen" som ger köparen rätt att klaga på fel i 3 år från köpet (även på begagnat fordon) och den kan inte förhandlas bort. Sedan, när man köper begagnade objekt får man dock räkna med att "normalt" slitage medför kostnader som inte säljaren kan ansvara för typ Bromsbelägg, lampor, mm.
PS Såg att Pålle hann före
 
F

F.d. 73249

Guest
Gör det själv på grund av ålder.
Att bromsbelägg odyl inte täcks fattar jag. Men handlarna vill gärna ha det till att du köper dom på egen risk.
Typ rasar motorn på väg hem, tja bad luck. Men detta är alltså inte sant.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Gör det själv på grund av ålder.
Att bromsbelägg odyl inte täcks fattar jag. Men handlarna vill gärna ha det till att du köper dom på egen risk.
Typ rasar motorn på väg hem, tja bad luck. Men detta är alltså inte sant.

Man måste ju ändå förstå att t.ex. närmare 30 år gamla husbilar med kanske mer än 20.000mil är mycket nära slutet av sin livslängd
om dom inte får eller har fått mycket intresse och kärlek. Åldern är i sig ett varningstecken som gör att man bör vara mycket noggrann vid ett köp.
Kolla extremt noga efter fukt, helst med fuktmätare, kolla senaste kamremsbyte, kolla noga om alla apparater fungerar, kolla däckens ålder m.m.
kanske göra en extra besiktning för att få veta skicket på bromsar, belysning och avgasvärden.
Med andra ord, egentligen inget för nybörjare, även om det är så det ofta blir, p.g.a. lågt pris.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej det är nog lite svårt (även om det finns regler) att man kan få någon vidare garanti på en gammal sliten bil som säkert har defekter och fel som kommer fram, eller som kommer till första tiden.
Som Montreal påpekar så skulle man behöva bra kunskap om både bil och campingutrustning för att bedöma om det är ett vettigt köp.
Man bör nog också utgå från att det behövs översyn av kyl, spis, värme och v.v. utrustningen som man bör klara av själv om det skall bli vettigt pris på översynen med delar från internet.
Man bör nog också kunna se över bromsar, startmotor, generator och en hel del annat på själva bilen innan det går sönder på en resa, och då också utan att behöva anlita verkstäder.

En del ondgör sig ju över att gamla bilar/husbilar är skattebefriade, men som sagt flera gånger, köp gärna en i så fall och fixa till. Om du inte kan göra i alla fall det mesta själv, så blir det ofta dyrare än skatten på en nyare bil.

En annan nackdel som jag ser det med för många garantikrav på en gammal bil är att seriösa firmor som skriver G.D.S. bil för att slingra sig ur för stort ansvar, men ändå är seriösa med betalningar, banker och visst ansvar m.m. inte längre vill handla med äldre osäkra kort och i stället stjälper iväg de bilarna till helt oseriösa firmor som inte tar något ansvar alls efter köpet och kör på mottot "betala och försvinn".

Svårt val, men jag som kan en del om bilar och camping brukar i dessa fall pruta tills de gråter och säga att om jag kommer ända hem med bilen idag, så lovar jag att aldrig komma med några krav vid ev. strul i fortsättningen. Brukar funka skapligt, och man vet i förväg att det inte finns något att hämta, så man slipper att bli besviken.

Det blev många "bör nog" i skriften men det ingår nog i G.D.S. bil.
Det finns ju en och annan pärla även av de äldre bilarna som säkert är ok. till 95% procent...... men då står det troligen inte G.D.S. i rutan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tycker inte man skall lägga allt ansvar på köparen, även om hb är 30 år och har gått en massa mil.
Oftast har en bilfirma kompetensen att kontrollera mycket eller allt på ett fordon, som en köparna inte har....
Sen kanske säljaren undanhåller köparen information som han borde haft...

T ex... Man säger inget om fukten... Eftersom en hb med fukt är mycket svår att sälja när kunden väl fått den information..

Det finns säkert en anledning till att din rätt till att reklamera på bilfirman har ökade till 3år.....

Här kan ni läsa lite mer...

 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag får känslan av att GDS (gör det själv) används för att överhuvudtaget slippa ta ansvar för bilen i fråga.
Sök gärna på blocket under husbilar "gds AND svea"

15 av 26 husbilar med GDS i annonstexten säljs av Svea Husbilar........varav två kostar över 300 000.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej det är nog lite svårt (även om det finns regler) att man kan få någon vidare garanti på en gammal sliten bil som säkert har defekter och fel som kommer fram, eller som kommer till första tiden.
Som Montreal påpekar så skulle man behöva bra kunskap om både bil och campingutrustning för att bedöma om det är ett vettigt köp.
Man bör nog också utgå från att det behövs översyn av kyl, spis, värme och v.v. utrustningen som man bör klara av själv om det skall bli vettigt pris på översynen med delar från internet.
Man bör nog också kunna se över bromsar, startmotor, generator och en hel del annat på själva bilen innan det går sönder på en resa, och då också utan att behöva anlita verkstäder.

En del ondgör sig ju över att gamla bilar/husbilar är skattebefriade, men som sagt flera gånger, köp gärna en i så fall och fixa till. Om du inte kan göra i alla fall det mesta själv, så blir det ofta dyrare än skatten på en nyare bil.

En annan nackdel som jag ser det med för många garantikrav på en gammal bil är att seriösa firmor som skriver G.D.S. bil för att slingra sig ur för stort ansvar, men ändå är seriösa med betalningar, banker och visst ansvar m.m. inte längre vill handla med äldre osäkra kort och i stället stjälper iväg de bilarna till helt oseriösa firmor som inte tar något ansvar alls efter köpet och kör på mottot "betala och försvinn".

Svårt val, men jag som kan en del om bilar och camping brukar i dessa fall pruta tills de gråter och säga att om jag kommer ända hem med bilen idag, så lovar jag att aldrig komma med några krav vid ev. strul i fortsättningen. Brukar funka skapligt, och man vet i förväg att det inte finns något att hämta, så man slipper att bli besviken.

Det blev många "bör nog" i skriften men det ingår nog i G.D.S. bil.
Det finns ju en och annan pärla även av de äldre bilarna som säkert är ok. till 95% procent...... men då står det troligen inte G.D.S. i rutan.

M.v.h. JANKRO.

Skulle tro att om inte de äldre bilarna kan säljas som g.d.s. kommer det att vägras att byta in dom, och då säljs dom privat istället.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Skulle tro att om inte de äldre bilarna kan säljas som g.d.s. kommer det att vägras att byta in dom, och då säljs dom privat istället.
Inte alls omöjligt eller också blir det varianten, ett skambud som man som kund tar bara för att bli av med problemet....
"Vanliga" bilfirmor har/hade ofta inbyten som de tagit mot som nödfall men inte hade något intresse alls i. De samlades på bakgården och såldes i "bunt" till någon firma som servade upp dem lite innan försäljning från kontoret/husvagnen på rivningstomten, och det är alla gånger sämre än en G.D.S. bil från en seriös firma med visst ansvar och rykte.

M.v.h. JANKRO.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Att köpa gamla bilar är ju en chansning, men om priset drar iväg för högt pga gds, kanske man inte skall köpa? Men med tunn plånbok, jagar man ju klipp med inte alltför kostsamma fel. Ibland har man tur ibland inte. Försöka att hålla sig på en nivå som man kan ta ekonomiskt om det vill sig illa är ju inte heller lätt. Så man sitter lite i kläm om man vill få tag i en vettig bil/husbuss. Verkar som tycker jag, att många handlare försöker få ut så mycket det går och lite till av köparen. Men bilaffärer är väl sällan goda affärer?
 

Klampare

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
6521
Medlemskap
2024
Köpte husbil på en av Gästriklands större husbilsfirmor .var som många lite blåögd men när vi skulle skriva så kom tanken är fukten kollad . Ja den har jag själv kollad firmans ägare skrev ingen fukt . Hemma koll med min fukttestare som gammal vedeldade fukt för 70000 tusen enligt verkstan. Han skämdes backkameran bra ersättning ? Men det bästa billen är ok.
Hans…
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Något som kanske är lika viktigt om man ska köpa en G.D.S husbil är att den har använts och inte har stått stilla under flera år. En bil behöver köras för att den ska må bra.
Det kan även vara bra att kolla oljan och nivån i växellådan på Ducato bilarna. växellådorna är känsliga på de gamla veteran bilarna. Det finns en oljesticka på växellådan.
 
Toppen