• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

All hyttel borta.

F

F.d. 9112

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2003
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,0 td
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: Knaus sport traveller
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Elsystem
Uppsala 17/10-11.

Elen i bodelen i min bil har slocknat.
Det finns 230V i plintarna i skåpen men 12V är helt slocknat. Säkringarna är hela. Har någon ett kopplingsschema till denna bil? Eller kan berätta om i vilken ordning som elcentral och kontrollpanel är kopplade. Jag har frågat generalagenten per e-post men det kommer inget svar från Bergholm i Kristinehamn.

Husliga hälsningar Tulosvän

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Jag tycker det låter som antingen batteriet lagt av eller ett kabelbrott från endera polen på batteriet. Kan också vara oxid som hindrar strömmen att komma fram. Börja med ett mätinstrument från batteriet och följ och kolla var du har ström och var den tar "slut".

Per-Åke

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2025
Var ute för att all 12volt försvann.Har en Knaus Sun-Traveler-04.På min så går 12voltsystemet i en kabel från bilen och kommer framm bakom vänster bakhjul där fins skarv som fördelar all ström till bodelen och även bak ljus på bilen.I mitt fall så blev det kortslutning i hela bilen.Det är en ganska vanvettig plats med tanke på fukt och vatten stänk från bakhjulet.Det kanske inte är detta fel i ditt fall men kanske värt att kolla? Valle

F

F.d. 3297

Guest
Kan bara ge tipset att när ni hittar felet (kortis?) "blås över" alla eldelar av
underedseldelar med underredsspray (bästa inköpstalle OKQ8).
Sen borde ni inte några problem.
Gäller även som god regel för att "låsa" bultförband som "låslack".

Lite "hårt att börja dra" vid början vid demontage men sen går det rätt lätt.
Jag har minst 20 års erfarenhet av antennmontage.

Lycka till!

Toppen