• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri ALKO vs SLC vs CCS

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2026
Hej.
vad finns det för kunskap/erfarenheter om de olika chassi.
ccs har bladfjädring och alko har stötdämpare/fjäderben.
är hymners nya slc chassi bättre än alko ?

Göran
 
Bredare spårvidd finns på FIAT -Chassiet också, och som sagt, hur många har utforskat väghållningen på ALKO-Chassiet kontra FIAT-Chassiet, att testa en husbil till släppningsgränsen på bakaxeln kräver nog mera mod eller dumdristighet än de flesta förhoppningsvis besitter. Och individuell bakhjulsupphängning är inte lösningen på allt inom väghållning.
Min jämförelse var väl mer mellan Fiats standardchassie och ett AL-KO chassie. Det var inte heller skillnaden vid extremkörning på testbana ;) jag menade med väghållning utan mer känslan när den körs på vanlig väg. Jag har haft 2 bilar med lågbyggt AL-KO chassie med enkelgolv och dom har känts som strykjärn på vägen om jag får överdriva lite. Spontant är det väl den klart lägre tyngdpunkten som gör mest.
 
Alla varianter har väl sina fram & baksidor. Alko chassi med bred spårvidd bak kan säkert kännas stadigt och bra på normal väg. Den stora spårvidsskillnaden det ger mellan fram och bakhjul kan nog vara mindre trevlig på spårig väg, t.ex. på mindre vägar under tjällossning eller på dåligt plogad vinterväg. I det senare fall behöver man samma spårvidd fram och bak om inte bilen skall vandra hit och dit hela tiden. Nu är det kanske få som brukar köra då. Men kan ju vara bra att ha i beaktande när man tar del av alla kommentarer utifall man har behov av att köra på sådana vägar.
 
Vår plåtis låg också som ett strykjärn på vägen när den var ny, 5,5bar i däcken samt ingen fjädringsväg kvar. Var dock inte bekvämt så efter byte till helluftfjädring så lutar den istället kraftigt i kurvorna. Så skulle säga att tillgänglig fjädringsväg, krängningshämmaren och i någon mån stötdämparna har stor betydelse för vägegenskaperna.
 
Tillbaka
Toppen