• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alko stödben bak, även nivåreglerande?

F

F.d. 55665

Guest
Kanske finns svaret redan i tidigare trådar men jag hittade inget.
Tänkte köpa ett par Alko manuella stödben bak till min Hymer med Alko chassi. Detta för att få lite mindre "gung" i bakdelen som ligger bakom bakaxeln. Funderar på om dessa även på något sätt kan kompensera nivåskillnader, i alla fall vänster/höger? Skulle ju vara trevligt att ställa sig i lite uppförsbacke och så rätta till med stödbenen.

Borde jag skaffa fyra stycken i så fall? Så att jag kan låta nivåklossarna stanna hemma? Misstänker att det inte är riktigt så enkelt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Alko stödben bak, även nivåreglerande?

På min förra bil (Niesmann med Alkochassie) monterade jag Alko's stödben både fram och bak.
Dom gjorde ett utmärkt jobb med att ta bort gung i bilen men var absolut inte tillräckligt kraftiga eller stabila för att kunna användas som nivåjusterare.
Nivåklossarna fick alltid åka med.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Alko stödben bak, även nivåreglerande?

Kanske finns svaret redan i tidigare trådar men jag hittade inget.
Tänkte köpa ett par Alko manuella stödben bak till min Hymer med Alko chassi. Detta för att få lite mindre "gung" i bakdelen som ligger bakom bakaxeln. Funderar på om dessa även på något sätt kan kompensera nivåskillnader, i alla fall vänster/höger? Skulle ju vara trevligt att ställa sig i lite uppförsbacke och så rätta till med stödbenen.

Borde jag skaffa fyra stycken i så fall? Så att jag kan låta nivåklossarna stanna hemma? Misstänker att det inte är riktigt så enkelt.

Jag har på min Kabe 750 två där bak. Dom är suveräna att ta bort gungning men AlKo chassit är så pass styvt att lyfter du ett ben mer än det andra så följer hela bilen med. Så att använda stödbenen att justera nivån är inte att rekommendera.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Alko stödben bak, även nivåreglerande?

Vår Rapido (helintegrerad 6 m) har stödben bak på alkochassiet,vid längre stopp sätter jag domkraften under motorbalken fram. Funkar jättebra.
Ove.G
 
Toppen