• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldrig får man vara riktigt glad....

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
För 14dagar sedan skulle jag hämta hem min vinterbil (som nu stått tre år pga av tillgång till annat).
Den startade fint, skivorna var lite rostiga men bromsades snart rena.
Under provkörningen small det plötsligt till bak och jag kunde konstatera att en bakfjäder brustit :-(.

Då bilen är 20 år så kanske detta inte är så konstigt.
Letade runt lite i en låda med saker som städats ur garaget (där det legat 25år utan att komma till användning) och plockade fram två nya bakfjädrar.
Dessvärre var ju dessa inte till en saab utan till en gammal, sedan länge skrotad passat.
Dock var måtten nästan identiska så två nya stötdämpare beställdes.

Förra helgen blev det upp till bevis, skulle sakerna passa ihop....
Allt utom nedre bulten som höll stötdämparen på plats gick lätt att demontera.
Ingen svets fanns tillgänglig att värma loss delarna med och goda råd var dyra då jag stod under en press 4mil från närmsta stad och 20mil från mitt garage.
Efter lite fundering plockades värmeslingan, som man tänder grillen med, fram och applicerades runt stötdämparen.
Det var -8 ute när jag höll på så det tog sin lilla tid att värma upp men efter några timmar fick jag loss bulten.
Det omvända, att byta fjäder på fjäderbenet, och montera ihop allt tog bara en timme.
Och grejerna passade trots att de inte var till rätt bil...

Packade ihop mina verktyg och åkte hem.
Hemma väntar frun med beskedet "det är något fel på min bil, det luktar bränt" vilket ledde till en provkörning där jag snabbt kunde konstatera att en bakbroms ligger på.
Nu orkade jag inte skruva med det förra helgen så jag släppte det till denna (ska snart ut).

Nu har vi ju sådan "tur" att jag införskaffat en moppebil till dottern (som inte fyllt 15 än) så det var bara att slänga på vinterdäcken på den så kunde frun ta sig till jobbet under veckan.
Redan i måndags beklagade hon sig att det klonkade bak i fartguppen. Bilen hissades upp och åter konstaterades brusten bakfjäder :-(.
Letade förgäves på nätet efter nya utan framgång så tillslut kontaktades importören.
Jo de gick att ta hem, kostade 2 000:-....per styck!
WTF!!!
Beställde inga utan gick ut och måttade de befintliga och började sedan söka efter liknande med samma mått.
Där hade jag dock tur då jag hittade samma mått till en annan tillverkare av moppebilar som dessutom fanns på rea på Skruvat (659:-/st).
Dock med leverans vid årsskiftet.....

Och nu till det eländiga.....
Jag hade sett fram mot solen som smhi pratade om förra veckan.
Istället är det -4, snöar och blåser.
Perfekt väder att ligga på garageuppfarten och meka bromsar.
Funderar nästan på att plocka ut sommarbilen ur sin förvaring på stan för att ta dess plats att meka på men då får ju den stå ute :-(
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tycker det låter rätt normalt när det börjar att j..... i ett "hörn" så fortsätter det.
Jag har en extra extrabil som kallas livbåten för sådana här tillfällen. Problemet med den är att den har visst bara rullat 60mil på snart 2,5 år och då var den utlånad, vilket inte den mår bra av när man väl behöver den.... Alltså både av att lånas ut och inte köras så mycket, båda de sakerna verkar frambringa nya problem tills man behöver bilen själv.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Trots rubriken blev JAG glad idag (och firar nu med några GT vid laptopen)
Jag har kämpat till o från nu i typ 3 veckor med att byta egr-ventil på min dotters V70 D2 2014 (tur man har stort garage med värme).
Fullständigt helt sjukt hur denna ventil kan sitta så hårt fast i egr-kylaren :swoon::swoon::swoon:
Konsulterade min lokala volvo-verkstad, de skrattade och suckade bara, de visste vad detta handlar om.
Jag har inte tillgång till en induktionsvärmare kanske jag ska nämna så slipper jag det tipset, kanske.

Offrat en flaska Omega636 krypspray (250kr) som jag sprayat regelbundet under 2 veckor, därefter lyckades jag få ventilen att rubba sig 5m.m. :)
Offrade en flaska Wurth kylspray och kylde ner ventilen till många minusgrader, testade att bryta försiktigt, och anhållet i alu. sprack sönder direkt, bara att lägga ner detta försök.
Idag byggde jag ett "demonteringsverktyg" för egr-ventil till en volvo D2.
Först körde jag bränslevärmaren i 45min så hela motorn var riktigt varm.
Sen "monterade" jag spett/växellådslyft.
Sen bearbeta egr-ventilen med ett rör och slägghammare.
Se på fan, ventilen kryper sakta lite ut sitt läge på varje smäll den får, och till slut är den ur, i med den nya, dra fast och koppla in den elektriskt.
Provstart, motorn går jämt på alla varvtal :)
Men man, som det står i trådrubriken "Man får aldrig vara riktigt glad"
Kvar på lyften i garaget på tomgång dyker en sköldpadda upp i displayen med texten "begränsad motoreffekt" suck :swoon:
Fortsätter på måndag med utläsning av felkoder.

20231125_154548.JPG

20231125_154539.JPG
20231125_160757.JPG
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, vad skall man säga..... Det var bättre förr är ju lite utnött men....... Det mesta som är jättebesvärligt att laga är sådant som inte bidrar till att bilen fungerar som användbar bil, men anses tyvärr som så allvarligt fel att bilen går in i limp mode.

M.v.h. JANKRO.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Minns, som igår, när den motorn kom.
"Alla" skulle ha den nya tvärställda femman med det vassa ljudet.
Det blev vissa turboras på dessa, lätttrimmade, motorer i umgängeskretsen.
Dessa turbos var aldrig roliga att byta.....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Minns, som igår, när den motorn kom.
"Alla" skulle ha den nya tvärställda femman med det vassa ljudet.
Det blev vissa turboras på dessa, lätttrimmade, motorer i umgängeskretsen.
Dessa turbos var aldrig roliga att byta.....
Fast i just denna (D2) ligger det en liten diesel-fransos 4'a på 1,6L, slö men snål, jag klarar att köra den på 0,38 på landsväg, familjens snåljåp till bil.
Idag ska vi ut i skogen och grilla korv :mat:
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Trots rubriken blev JAG glad idag (och firar nu med några GT vid laptopen)
Jag har kämpat till o från nu i typ 3 veckor med att byta egr-ventil på min dotters V70 D2 2014 (tur man har stort garage med värme).
Fullständigt helt sjukt hur denna ventil kan sitta så hårt fast i egr-kylaren :swoon::swoon::swoon:
Konsulterade min lokala volvo-verkstad, de skrattade och suckade bara, de visste vad detta handlar om.
Jag har inte tillgång till en induktionsvärmare kanske jag ska nämna så slipper jag det tipset, kanske.

Offrat en flaska Omega636 krypspray (250kr) som jag sprayat regelbundet under 2 veckor, därefter lyckades jag få ventilen att rubba sig 5m.m. :)
Offrade en flaska Wurth kylspray och kylde ner ventilen till många minusgrader, testade att bryta försiktigt, och anhållet i alu. sprack sönder direkt, bara att lägga ner detta försök.
Idag byggde jag ett "demonteringsverktyg" för egr-ventil till en volvo D2.
Först körde jag bränslevärmaren i 45min så hela motorn var riktigt varm.
Sen "monterade" jag spett/växellådslyft.
Sen bearbeta egr-ventilen med ett rör och slägghammare.
Se på fan, ventilen kryper sakta lite ut sitt läge på varje smäll den får, och till slut är den ur, i med den nya, dra fast och koppla in den elektriskt.
Provstart, motorn går jämt på alla varvtal :)
Men man, som det står i trådrubriken "Man får aldrig vara riktigt glad"
Kvar på lyften i garaget på tomgång dyker en sköldpadda upp i displayen med texten "begränsad motoreffekt" suck :swoon:
Fortsätter på måndag med utläsning av felkoder.

Visa bilaga 231496

Visa bilaga 231497
Kollade du så att den där vakumventilen som sitter där ovanpå rörde sig obehindrat.
Den brukar ställa till problem med att sota igen eller gå trögt och inte stänga.
 

Bilagor

  • 12.jpg
    12.jpg
    1,8 MB · Visningar: 23

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som rubriken säger......
För många år sedan.... På 1900-talet.... Så köpte vi en ny electrolux damsugare (glömt modellen).. . Den hade ett infällt handtag.... Och en dag när frugan lyfte damsugaren i handtaget så gick det av... Vi hade garanti kvar så jag körde ner till electrolux service i Malmö.....
Där sa det att de har fått in så många med söndrigt handtag att det kommer ta flera månader innan vi skulle få tillbaks damsugaren.... Men sa killen är du lite händig och kan laga den själv så får du allt du behöver nu....
Klart jag tyckte att jag var händig.. Och sa visst... Och så fick jag allt som behövdes för att byta ut handtaget.... Bla två stora poppnitar (hade aldrig sett så stora för)... Men bekymrade mig inte för jag hade ju en stor bullwork poppnit tång i verkstaden.... Den kunde jag ta alla poppnitar med...
Hur som helst.... Så när jag kommit så långt att de nya poppnitarnar skulle dras.... Då var det helt omöjligt även om handtaget på tången var ca 1 meter... Så gick det inte hur mycket jag än provade...
Men skam den som ger sig så lätt.... Och så kom jag på den geniala iden att sätta ena handtaget mot mitt bröst och sen kunde jag dra riktigt hårt in det andra.... Och så fick jag dit poppniten...

Några tim senare åkte jag ifrån tändläkaren.... Flera tusen fattigare och med en ny framtand..:swoon:
:twitcy:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Trots rubriken blev JAG glad idag (och firar nu med några GT vid laptopen)
Jag har kämpat till o från nu i typ 3 veckor med att byta egr-ventil på min dotters V70 D2 2014 (tur man har stort garage med värme).
Fullständigt helt sjukt hur denna ventil kan sitta så hårt fast i egr-kylaren :swoon::swoon::swoon:
Konsulterade min lokala volvo-verkstad, de skrattade och suckade bara, de visste vad detta handlar om.
Jag har inte tillgång till en induktionsvärmare kanske jag ska nämna så slipper jag det tipset, kanske.

Offrat en flaska Omega636 krypspray (250kr) som jag sprayat regelbundet under 2 veckor, därefter lyckades jag få ventilen att rubba sig 5m.m. :)
Offrade en flaska Wurth kylspray och kylde ner ventilen till många minusgrader, testade att bryta försiktigt, och anhållet i alu. sprack sönder direkt, bara att lägga ner detta försök.
Idag byggde jag ett "demonteringsverktyg" för egr-ventil till en volvo D2.
Först körde jag bränslevärmaren i 45min så hela motorn var riktigt varm.
Sen "monterade" jag spett/växellådslyft.
Sen bearbeta egr-ventilen med ett rör och slägghammare.
Se på fan, ventilen kryper sakta lite ut sitt läge på varje smäll den får, och till slut är den ur, i med den nya, dra fast och koppla in den elektriskt.
Provstart, motorn går jämt på alla varvtal :)
Men man, som det står i trådrubriken "Man får aldrig vara riktigt glad"
Kvar på lyften i garaget på tomgång dyker en sköldpadda upp i displayen med texten "begränsad motoreffekt" suck :swoon:
Fortsätter på måndag med utläsning av felkoder.

Visa bilaga 231496

Visa bilaga 231497
Visa bilaga 231498
Gillar skarpt din finmekanik! Nästa steg hade kanske varit pentylstubin? ;):D Men du är förbanne mig en problemlösare av rang!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Trots kyla och elände revs bilens bromsar isär och kolvarna i oken kärvade lite.
Så hälften vågat o.s.v. så nöp jag slangarna på oken och lirkade ur kolvarna.
Kolvarna monterades på träklossar så de kunde roteras med borrmaskinen.
Sedan smärjlades båda kolvarna med fin duk till de glänste.
Lyckades få tillbaka kolvarna utan att förstöra gummit.
Och se så lätt de sedan löpte.
Passade även på att byta bromsvätska.
Så när frun och dottern var tillbaka från sin shoppingtur två timmar senare satt jag inne å drack kaffe.
Frun utbrast "har du redan tröttnat på att jobba ute?".

Lyckligt svarade jag att allt är klart och fungerar....
 
Toppen