• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldevärme

F

F.d. 50335

Guest
Hej

När jag startar min Aldevärme i kylan som vi haft de senaste två, tre veckorna kommer det vattenånga ur avgasröret under några minuter, bilen är en Dethleffs 6501 2008 års modell. Beror det på att avgasslangen är kall, eller kan det yra in snö genom avgasutsläppet som sitter på sidan? Kan det i så fall bli rostangrepp?

Någon som vet?

Mvh Dethleffs08 :confused:
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Aldevärme

Är alldeles övertygad om att det kan komma in vatten genom skorstenen, både vid tvätt av tak och kraftigt regn under körning.
Har inte i gång pannan på gasol under sommaren men vid start av gasolen under hösten
har jag även hört hur det bubblar i avgasröret ryker som en ångbåt gör det också
så nu brukar jag köra i gång pannan efter tvätt och kraftiga regn under körning
då torkar det upp ganska fort i röret, rosten har jag ingen uppfattning om men helt bra
kan det ju inte vara

/bp
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Aldevärme

Hej

När jag startar min Aldevärme i kylan som vi haft de senaste två, tre veckorna kommer det vattenånga ur avgasröret under några minuter, bilen är en Dethleffs 6501 2008 års modell. Beror det på att avgasslangen är kall, eller kan det yra in snö genom avgasutsläppet som sitter på sidan? Kan det i så fall bli rostangrepp?

Någon som vet?

Mvh Dethleffs08 :confused:

Det är förmodligen kondens efter förbränningen. Jag har samma fenomen på min bil som också är en Dethleffs, men garanterat inget vatten i avgasslangen från tvätt eller regn. På min bil sitter rökgången på sidan av bilen och detta är alltid täckt vid tvätt. Bilen står hela vintern/alltid med värme(elpatron), men när jag vid kall väderlek kör värmen på gasol så blir det kondens vid rökröret. Jag tror det är en normal företeelse.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aldevärme

Forbrenning av gasol gir to avgasser - co2 og vatnånga. Når denne ångan møter kald luft så kondenserer den. Om vinteren kan det ofte bli en iskake nedover siden på husbilen under utløpet på siden av bilen, høst og vår kan en se vatnsig samme sted. Dette er helt normalt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Aldevärme

Så här är det gjort på vår bil. Snyggt o prydligt monterat för att det ska se estetiskt ut. Men ack så klumpigt. Allt vatten som bildas av gasolvärmaren rinner på väggen och spärrar då luckan till elintaget.

Men problemet är mycket enkelt löst. Sätt en klädnypa så minskar isbildningen radikalt. Kan vara skönt att slippa isbildning på väggen även om man inte har elintaget under som på vår bil. Plastskjolar o lister kommer också med tiden att tryckas ut och kanske släppa från karossen ev med läckage som följd.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    686,2 KB · Visningar: 2

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Aldevärme

Min erfarenhet bygger på en takmonterad skorsten, har testat både före och efter tvätt och det har visat sig att det går vatten in den vägen, men det ena behöver inte utesluta det andra
har ingen erfarenhet av sidomonterad skorsten, men självklart bildas en del kondens av den så kallade kalla väggenprincipen.
När jag hade riktat slangen mot skorstenen bara för att testa tog det säkert 20 minuter innan
förångade rökgaser var borta.

/ bp
 
Toppen