• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldevärme problem

F

F.d. 3821

Guest
Hej alla uppmärsamma Dethleffs ägare eller ni som har Alde 3000.
Vi har en Dethleff I650B -05 som är utrustad med Aldevärme 3000.
De gånger vi varit ute har tempen ej varit under -10 men tyvärr
så får vi ingen fart på värmen.Vi kör elpatronen på 2 kw för det är sällan man kommer
åt någon som har 16 amp säkring.Sista natten vi sov i bilen var det plusgrader på kvällen och den var isatt 4 timmar förren vi kom. då var det +15 lite senare ute +-0 fortfarade 15
då ökade jag på thermostaten till 4. Intog sängläge och somnade vaknade kl06 och då
var tempen uppe i 17 grader.Jag anser att något är fel med detta och skall till Tumbo och få detta undersökt.men tänkte höra om nogon har drabbats av samma problem.

Före denna bil ägde vi en Hobby 650 husvagnen 2005 med samma Aldeutrustning och i den var det inga problem med värmen vi var ute me den i 20 graders kyla och behövde
endast använda elpatronen men under 20 då fick man stötta med gasol.

Ingvar&Inger Luleå
icon8.gif
 

Anita&Börje

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1110
Medlemskap
2026
Sv: Aldevärme problem

Hej Inger&Ingvar
Vi har en Dethleffs I6501B. I påsk var vi ute på vintercamping ffg. i -25 (kanske ännu kallare) nattetid.
Elpatron har vi inte. Trodde att vi skulle vakna av att det blev kallt, men det blev tvärtom för varmt.
Eftersom vi inte hade tillgång till el, så hade vi elverket med. Dessvärre gjorde vi av med 2 tuber gasol på 4 dagar. Kan det bero på att vi har Truma 6002 värmepanna, eftersom vi inte har några större problem med värmen. Hoppas att det ordnar sig för er.
Idag åker vi till Lycksele för att titta på nya Dethleffs i den nyöppnade affären.
MVH. Anita&Börje
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Aldevärme problem

Hej

Det största problemet i husbilar är den oisolerade förarhytten. Stora englasfönster och oisolerade dörrar.
En husvagn har inte dessa problem.
Så har ni någon isoleringsmatta som ni sätter upp mot fönstren på insidan, och helst så ska den gå ner ända till golvet?

Med en sådan matta så är förutsättningarna mycket bättre att få varmt när det är kallt utomhus.

Claes
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Aldevärme problem

Hej Claes !
Har du kollat så att du inte har luft i systemet? =ingen eller dålig cirkulation.
Annars tror jag också att det handlar om att du har för dålig isolering-det är ju trots allt en ganska stor volym som skall värmas -jmfr med att värma ett hus/rum-där räknar man väl som tumregel minst 1 KW per 10 kvm och där är isoleringen MYCKET bättre än i en husbil.
Om Ni inte har en-så rekommenderar jag verkligen den finska isoleringsmattan ( se andra trådar )
Utan den har vi samma problem som Er.

Hälsn
Lasse W
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Aldevärme problem

Hej!

Vi har också en Aldepanna och har upplevt precis samma sak. Jag tror inte att det är något fel på pannan men det räcker inte med 2kw för att värma så stort utrymme, vår bil är nästan 9 meter med dubbelgolv. Så fort det är ner mot 0-gradigt så hjälper vi till med gasol och då är det inga problem att hålla varmt och skönt inne.

//Kicki
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Aldevärme problem

Alde värme med dubbla golv, elementerna placerade t.ex. bakom sofforna, alltså inte i dubbla golv, då räcker inte värmen. Har haft en sådan bil, och redan ca 0 C grader blev det svalt.
 
F

F.d. 29803

Guest
Sv: Aldevärme problem

Hej! Sov i husbilen inatt för första gången, körde på 2kw i vår Kabe med ALDE 3010 och vi hade 18 grader igårkväll efter att värmen stått på i 5 timmar, då var det -6 ute
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Aldevärme problem

Hej

Har en Burstner 710 , 2007 och har samma problem jag tror värmen försvinner i dubbelgolvet ,ingen isolering i sido luckorna. Gas drift går bra men jag skulle inte ge mig på att vinterkampa i - 20 grader har varit ute i - 6 och det var så där med värmen.
 
F

F.d. 3821

Guest
Sv: Aldevärme problem

Tack för alla synpunkter ang detta lilla ämne om värmen.Men som jag ser det nu
är det inte bara vi som har samma proble.Nu måste det in till campingarna att uppgradera
sina elstolpar tll 30 amp.så att vi ka köra max på våra aldepannor 3000.
JAG FICK SVAR FRÅN eijla i tornio angående ett täcke till fronten för 3500-,tur attman bor 15 mil därifrånför annar4s blir frakten dyr.
Vi får se nu när vi åker till Tumbo omdetta ordnar sig eller om det bli nytt.

Inger/Ingvar
 

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Sv: Aldevärme problem

Hej!

Har en Knaus Sun Ti husbil.
Har också haft bekymmer med att värmen inte räckt till.
Problemet har varit att få ut värmen från värmepaketen
Tog därför upp från och till luften till värmepaketen .
Vänder på förar o passagerare stolen bakåt mot husdelen lägger en filt
på sittdynorna ner mot golvet, slipper då golvdraget från förarhytten
Vilket har medfört bättre värme i husbilen.
 
Toppen