• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Alde

Thotto

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norge
HBK-Nr
9574
Medlemskap
2024
Jeg hae en Alde 3010 vogna er fra 2007 så jeg regner med at Alden er av samme årgang.
På denne er styringspanelet av typen med display til venstre og pilknapper opp og ned og til siden med Storknapp i midten.
Så til problemet. Panelet blir helt dødt. Men om jeg åpner Alde dekkslet og tar ut en av sikkringene på toppen av hovedkortet, de grønne sikringsholderne og setter de til bake, så blir det liv i styringspanelet igjen. Da kan panelet og Alden gå som normalt i noen timer, men så går panelt i svart igjen. Er det noen som vet hva som kan være feil? Jeg er avhengig at dette virker, da jeg nå bor i vogna hele året rundt, uten om når vi er på tur med bobilen da. Med vennlig hilsen Thorvald
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Jeg hae en Alde 3010 vogna er fra 2007 så jeg regner med at Alden er av samme årgang.
På denne er styringspanelet av typen med display til venstre og pilknapper opp og ned og til siden med Storknapp i midten.
Så til problemet. Panelet blir helt dødt. Men om jeg åpner Alde dekkslet og tar ut en av sikkringene på toppen av hovedkortet, de grønne sikringsholderne og setter de til bake, så blir det liv i styringspanelet igjen. Da kan panelet og Alden gå som normalt i noen timer, men så går panelt i svart igjen. Er det noen som vet hva som kan være feil? Jeg er avhengig at dette virker, da jeg nå bor i vogna hele året rundt, uten om når vi er på tur med bobilen da. Med vennlig hilsen Thorvald
Det finns en nyare panel som du kan byta ut den gamla med. Lättare att använda är ett stort plus. Troligtvis så finns inga reservdelar kvar till den manöverpanelen du har. Den ersattes bara något år efter den lanserades till den ”nya” panelen.
Detta är nog inte hjälp med ditt problem i din panel men vad du nog kan vänta dig. Speciellt när du bor hela året i vagnen. Det finns en färdig ombyggnadsats med allt vad du behöver inklusive enkla begripliga monteringsanvisningar.
Lycka till
Kånnkård
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jeg hae en Alde 3010 vogna er fra 2007 så jeg regner med at Alden er av samme årgang.
På denne er styringspanelet av typen med display til venstre og pilknapper opp og ned og til siden med Storknapp i midten.
Så til problemet. Panelet blir helt dødt. Men om jeg åpner Alde dekkslet og tar ut en av sikkringene på toppen av hovedkortet, de grønne sikringsholderne og setter de til bake, så blir det liv i styringspanelet igjen. Da kan panelet og Alden gå som normalt i noen timer, men så går panelt i svart igjen. Er det noen som vet hva som kan være feil? Jeg er avhengig at dette virker, da jeg nå bor i vogna hele året rundt, uten om når vi er på tur med bobilen da. Med vennlig hilsen Thorvald
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag tror du har fel på överhettningsskyddet på pannans kretskort.
Detta är ett vanligt fel på 3010 pannorna, min panna från 2007 inkluderat.
Se denna tråd.

Du kan enkelt avgöra om det är överhettningsskyddet genom att bygla bägge sidor om överhettningsskyddet och se om pannan/skärmen fungerar som den skall.

Överhettningsskydd finns att köpa i allmänna handeln.
Jag köpte mina (10 st) på kjell.com
 

Thotto

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norge
HBK-Nr
9574
Medlemskap
2024
Jag tror du har fel på överhettningsskyddet på pannans kretskort.
Detta är ett vanligt fel på 3010 pannorna, min panna från 2007 inkluderat.
Se denna tråd.

Du kan enkelt avgöra om det är överhettningsskyddet genom att bygla bägge sidor om överhettningsskyddet och se om pannan/skärmen fungerar som den skall.

Överhettningsskydd finns att köpa i allmänna handeln.
Jag köpte mina (10 st) på kjell.com
Takk for konstruktivt svar. Men denne termosikringen fungerer. Feilen ligger ikke der. Når jeg tar ut sikringen på kretskortet, de som sitter under de grønne holderne på toppen av kortet, restarter den igjen og fungerer noen timer. Takk for ditt svar. Med vennlig hilsen Thorvald
 

Thotto

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norge
HBK-Nr
9574
Medlemskap
2024
Det finns en nyare panel som du kan byta ut den gamla med. Lättare att använda är ett stort plus. Troligtvis så finns inga reservdelar kvar till den manöverpanelen du har. Den ersattes bara något år efter den lanserades till den ”nya” panelen.
Detta är nog inte hjälp med ditt problem i din panel men vad du nog kan vänta dig. Speciellt när du bor hela året i vagnen. Det finns en färdig ombyggnadsats med allt vad du behöver inklusive enkla begripliga monteringsanvisningar.
Lycka till
Kånnkård
Tusen takk for ditt svar. Ja jeg liker de nye panelene veldig godt, men jeg er ikke 100% sikker på at feilen ligger i panelet. Skal sjekke ut mer før jeg kjøper et nytt. Ha en fortsatt fin kveld. MVH Thorvald
 

Thotto

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norge
HBK-Nr
9574
Medlemskap
2024

Thotto

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norge
HBK-Nr
9574
Medlemskap
2024
Jag tror du har fel på överhettningsskyddet på pannans kretskort.
Detta är ett vanligt fel på 3010 pannorna, min panna från 2007 inkluderat.
Se denna tråd.

Du kan enkelt avgöra om det är överhettningsskyddet genom att bygla bägge sidor om överhettningsskyddet och se om pannan/skärmen fungerar som den skall.

Överhettningsskydd finns att köpa i allmänna handeln.
Jag köpte mina (10 st) på kjell.com
Takk for konstruktivt svar. Men denne termosikringen fungerer. Feilen ligger ikke der. Når jeg tar ut sikringen på kretskortet, de som sitter under de grønne holderne på toppen av kortet, restarter den igjen og fungerer noen timer. Takk for ditt svar. Med vennlig hilsen Thorvald
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Prova att ta ut den kontakten till Displayen som sitter till höger om säkringarna. Vänta en stund och sätt sedan tillbaka kontakten.
Om Displayen då fungerar igen så är det troligt att det är displayen som är problemet.
 
Toppen