• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ALDE WINTER; Indikeringar på reglerdon för värme till gråvattentank och rör.

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Jag har en Dethleff RT6614 som jag köpt begagnad (årmodell 2007)och försöker nu att funktionskolla så mycket som möjligt före 6 månaders Garantin som givits av säljaren går ut.
Min fråga gäller uppvärmningen av gråvattentanken och rörsystemet för gråvattnet. Detta uppvärmningssystem startar man på EBL panelen där det kommer en symbol att värmen till gråvattnet är påslagen. Vad jag vill veta är om den gröna kontrollampan som sitter på reglerdonet för denna värme skall lysa så snart man startat systemet på EBL panelen. Det finns 3 kontroll lampor på detta reglerdon, en grön(1) = aktiverad, röd(2)= värme i tank,k röd(3)= värme rörsystem.
Skall den gröna alltid lysa när systemet är aktiverat(påslaget), eller lyser den bara när någon av kretsarna värmer.
Det är ju lite svårt att testa funktionen nu på våren/sommaren, eftersom systemet träder i funktion när temperaturen faller under 5 grader. Någon som vet om den gröna lampan skall lysa så fort jag aktiverar systemet på EBL- panelen, oavsett vilken omgivningstemperatur det är?????

:confused::confused::confused:
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: ALDE WINTER; Indikeringar på reglerdon för värme till gråvattentank och rör.

Ja, den gröna lyser då systemet är påslaget. De röda indikerar att termostaten kopplat in värmen på de olika kretsarna.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: ALDE WINTER; Indikeringar på reglerdon för värme till gråvattentank och rör.

Ja, den gröna lyser då systemet är påslaget. De röda indikerar att termostaten kopplat in värmen på de olika kretsarna.

Hej och tack för svaret.
Om jag förstått rätt så skall den gröna lampan tändas när jag på EBL panelen startar värmen till vattentank och rör för gråvatten, detta oavsett omgivningstemperatur?
Detta händer inte nu (10 -18 grader ute), så det kanske är ett fel i systemet som jag bör få åtgärdat av säljaren under garantitiden. Det kan ju få katastrofala följder om det inte fungerar och jag använder bilen vintertid och tror att allt är i sin ordning eftersom det indikerar att systemet är startat via symbolen på EBL panelen.
:wink:
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: ALDE WINTER; Indikeringar på reglerdon för värme till gråvattentank och rör.

Ja, den gröna lyser då systemet är påslaget. De röda indikerar att termostaten kopplat in värmen på de olika kretsarna.

Efter att jag av er fått informationen att den gröna lampan på reglerdonet skall lysa när symbolen för värme i gråvattentanken är aktiverad på EBL panelen, så har jag felsökt systemet och mycket riktigt, säkringen i EBL blocket för tankvärme var trasig. Denna säkringen är nu bytt och den gröna lampan lyser på reglerdonet för information att det är aktiverat.
Jag kommer härefter att inte enbart förlita mig på symbolen för tankvärme som blir synlig på EBL panelen vid aktivering, eftersom den symbolen blir synlig även när säkringen är trasig och systemet inte fungerar. Det kan man bli lurad av och kanske få frysskador i gråvattensystemet. Detb är nog säkrast att också kontrollera indikeringarna på reglerdonet när man aktiverar tankvärmen.

:mad:
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: ALDE WINTER; Indikeringar på reglerdon för värme till gråvattentank och rör.

Är det någon som vet om värmen till gråvattentanken opererar på bilens bodelsbatteri 12 volt eller är det 230 V för värmeslingorna och 12 volt för endast indikering.
Om jag kopplar bort 230V matning till bilen och därefter slår på/aktiverar värme för gråvattentanken på manöverpanelen, så indikerar reglerdonet att värmen är aktiverad, men kommer värmen att fungera utan 230V ??

det är ju inte vinter än, men jag kollar allt........för att vara beredd.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: ALDE WINTER; Indikeringar på reglerdon för värme till gråvattentank och rör.

På vår förra husbil (7094) var värmetråden matad från bodelsbatteriet, således 12 V. Tråden förbrukar en hel del energi, så det är fördelaktigt att 230 V är ansluten och batteriet laddas samtidigt.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: ALDE WINTER; Indikeringar på reglerdon för värme till gråvattentank och rör.

På vår förra husbil (7094) var värmetråden matad från bodelsbatteriet, således 12 V. Tråden förbrukar en hel del energi, så det är fördelaktigt att 230 V är ansluten och batteriet laddas samtidigt.

Tack för informationen!
 
Toppen