• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde värmeväxlare

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Hamnade på Aldes hemsida och kunde läsa följande om värmeväxlaren:
"Vid inkoppling av värmeväxlare 2968 bör bilfabrikant eller importör tillfrågas så att motorn ej kan ta skada."
Vad kan orsaka skadan tro, kan det vara flödet som förändrar motortempen eller?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så är det säkert, fast när man leder vattnet till husbilen så kunde man ju teoretiskt kunna tänka sig att motorn gick "kallare"
Ja så är det även i praktiken, om vi talar om småmotorer med lågt effektuttag.
I den kategorin hittar vi 2 till 3 liters husbilsmotorer.

Moderna bilar har stark filtrering av den temperaturvärdet som visas på temperaturmätaren.
Man kan därför inte se om motortempen sjunker när värmeväxlaren tar ut värme ur motorn, om vi inte talar om stora temperatursänkningar.

På min fd 2001 Fiat 2,8 sjönk temperaturen vid uppvärmning av bodelen med värmeväxlare så mycket att mätaren visade halvvarm motor.
På min nuvarande 7 litermotor påverkat inte värmeväxlaren motortemperaturen, det går bara mindre värme till kylaren.

Det är mycket dåligt på många sätt för motorn att arbeta under den temperatur som tillverkaren avsett.
 

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Ja så är det även i praktiken, om vi talar om småmotorer med lågt effektuttag.
I den kategorin hittar vi 2 till 3 liters husbilsmotorer.

Moderna bilar har stark filtrering av den temperaturvärdet som visas på temperaturmätaren.
Man kan därför inte se om motortempen sjunker när värmeväxlaren tar ut värme ur motorn, om vi inte talar om stora temperatursänkningar.

På min fd 2001 Fiat 2,8 sjönk temperaturen vid uppvärmning av bodelen med värmeväxlare så mycket att mätaren visade halvvarm motor.
På min nuvarande 7 litermotor påverkat inte värmeväxlaren motortemperaturen, det går bara mindre värme till kylaren.

Det är mycket dåligt på många sätt för motorn att arbeta under den temperatur som tillverkaren avsett.
Verkar korrekt:applaus:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På min 2.3L motor rör sig inte tempmätaren alls när jag kör värmeväxlare,visar normal temp hela tiden,är det riktigt kallt brukar jag vänta till motorn är varm innan jag startar den
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På min 2.3L motor rör sig inte tempmätaren alls när jag kör värmeväxlare,visar normal temp hela tiden,är det riktigt kallt brukar jag vänta till motorn är varm innan jag startar den
Tyvärr är det ju som Michael S skriver här ovan, instrumenten i moderna bilar är stabiliserade, och visar alltså samma värde inom ett stort område för att inte störa användarna. Detta är en av de största idiotierna i moderna bilar. Du kan alltså inte se på instrumentet om temperaturen sjunker om den inte sjunker väldigt mycket! :confused:
 
Senast ändrad:
Toppen