• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde värme 1,2 eller 3 kw

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Deleted member 11118

Guest
Jag kan välja mellan 1,2,3 kw men vad innebär de olika valen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
På sommaren kan det räcka med 1 kW, mot hösten kanske det behövs 2 kW och på vintern ska det nog till 3 kW. Det beror på hur mycket avkylning vädret bjuder på. På vintern orkar inte 1 kW värma husbilen fullt ut. När du kör på 3 kW bör du ha en 16A säkring och en 2,5 kvadrat kabel till eluttaget.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Så långt är jag med men varför olika steg, blir det olika varmt eller varför 1 kw på sommaren och 3 kw på vintern
Vissa eluttag erbjuder ju bara 6A, de flesta 10A och nu börjar 16A uttagen komma på ställplatser och campingar.

230V*6A=1,3 kW
230V*10A=2,3 kW
230V*16A=3,7 kW

Så kolla säkringarna innan du drar på med 3kW
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag kör i princip som "Gunillas Kent" 6A säkring i stolpen = 1kW, 10A ställer jag in på 2kW och 16A motsv. 3 kW. Men som Olof säger, det är inte mycket kvar för andra förbrukare om du kör 3kW.

Allt beror ju på hur mycket värme du behöver i bilen. Om du ställer in på 1kW så kan det bli så att värmeelementet i värmaren är på 100% av tiden. Om du i stället hade kunnat köra på 3kW så hade värmeelementen kanske varit igång 30% av tiden.

Stod i Grövelsjön i vintras. Säkringen i stolpen var på 10A så jag hade värmaren ställd på 2kW. När temperaturen föll på kvällen gick gasen igång för att stötta elvärmen. När temperaturen hade slutat falla fram på natten räckte det med 2KW för att hålla värmen.

Värmaren (3020 HE) kan ge 5.5kW på gasol och 3.15kW med el och båda kan vara igång samtidigt. Det sköts av värmarens styrning.

MVH
Hans
 

Lövstaviken

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5024
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att många, men inte alla, bara kopplar in sladden och trycker på värmen på max, 2 eller 3kW, det sköter sig själv ;). Vi hade problem för ett antal år sedan, att huvudsäkringarna löste ut på vinterhalvåret framåt åttatiden på kvällen. Kaffedags? Problemet försvann när vi säkrat upp hela hamnen. Pratade med en dam en kväll när jag var och bytte säkring, hon sa: "Vi stänger alltid av värmen när vi kokar kaffe". Av skadan blir man vis har någon vis person sagt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen