• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde pannan.

situj

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
11928
Medlemskap
2024
Hej vi har en dethlefs 7910 - 09.
När vi startade Alde pannan så stannade den efter en stund och displayen var helt svart.
En halv timme senare så hade den startat och gick en stund sen så stannade den igen. Displayen svart. Vi flyttade på husbilen till vinterförvaringen ca 100 meter då startade pannan igen och displayen lyser. Det var stora problem att stänga den. Min fråga är om det är nån som varit med om det, och iså fall vad han det vara för fel? Kan displayen ha gått sönder? /Monica
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har någon varit med om att displayen har gett upp.
Kolla först bodelsbatterierna, mät spänningen direkt på batterierna vid 12,7-12,8V är de fulladdade. Försök också starta pannan med motorn igång eller med 230V ansluten. Om pannan fungerar då är det problem med batterierna eller laddningen av dom, eller spänningsfall fram till pannan.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hörs som smältsäkringen på kretskortet slår av och på.
För det flesta av oss som råkat ut för detta sker det bara en gång, pannan stannar och panelen svart.

Ovanstående om det är en 3010/3020 panna. Övriga känner jag inte till.

Det går att köpa nya termosäkringar smältsäkringar på Kjell.com klipp av den gamla termosäkringen smältsäkringen så det blir så långa "ben" som möjligt kvar på kretskortet.
Skarva i ny termosäkring med sockerbitar.

För att kolla om det är termosäkringen smältsäkringen, leta upp den på kretskortet och brygga den tillfälligt och kolla om allt fungerar.
 
Senast ändrad:

situj

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
11928
Medlemskap
2024
Hörs som smältsäkringen på kretskortet slår av och på.
För det flesta av oss som råkat ut för detta sker det bara en gång, pannan stannar och panelen svart.

Ovanstående om det är en 3010/3020 panna. Övriga känner jag inte till.

Det går att köpa nya smältsäkringar på Kjell.com klipp av den gamla smältsäkringen så det blir så långa "ben" som möjligt kvar på kretskortet.
Skarva i ny smältsäkring med sockerbitar.

För att kolla om det är smältsäkringen, leta upp den på kretskortet och brygga den tillfälligt och kolla om allt fungerar.
Tack för svar
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hörs som smältsäkringen på kretskortet slår av och på.
För det flesta av oss som råkat ut för detta sker det bara en gång, pannan stannar och panelen svart.

Ovanstående om det är en 3010/3020 panna. Övriga känner jag inte till.

Det går att köpa nya smältsäkringar på Kjell.com klipp av den gamla smältsäkringen så det blir så långa "ben" som möjligt kvar på kretskortet.
Skarva i ny smältsäkring med sockerbitar.

För att kolla om det är smältsäkringen, leta upp den på kretskortet och brygga den tillfälligt och kolla om allt fungerar.
Du menar nog termosäkring.
 

situj

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
11928
Medlemskap
2024
Hej vi har en dethlefs 7910 - 09.
När vi startade Alde pannan så stannade den efter en stund och displayen var helt svart.
En halv timme senare så hade den startat och gick en stund sen så stannade den igen. Displayen svart. Vi flyttade på husbilen till vinterförvaringen ca 100 meter då startade pannan igen och displayen lyser. Det var stora problem att stänga den. Min fråga är om det är nån som varit med om det, och iså fall vad han det vara för fel? Kan displayen ha gått sönder? /Monica
Har du provat ringa ALDE;s support i Färlöv när du befinner dig i husbilen (Suveräna)
Hej vi ringde supporten och dom hjälpte oss med felet. Vi bröt strömmen på pannan och väntade en stund. Och nu fungerar det. Tack för tipset.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej vi ringde supporten och dom hjälpte oss med felet. Vi bröt strömmen på pannan och väntade en stund. Och nu fungerar det. Tack för tipset.
Härligt att det fungerar igen. Jag har dock råkat ut för samma sak. Displayen dog titt som tätt för att sedan aldrig starta igen. Efter en jäkla felsökning hittade jag en liten glassäkring ovanpå Alde-pannan (bakom ett svart täcklock). Den hade inte löst ut, men efter att mätt upp den visade sig den vara trasig. Detta var vid fricamping i fjällen så var ganska mån om att få igång den. Hade dock ingen glassäkring så fick bli att klyva ett gem pch vira runt en vanlig 5-ah-säkring som temporär lösning.
 
Toppen