• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde-panna 3010

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet av att felet " Fan failure" kommer upp. Vi hade det i helgen och fick inte igång pannan förrän på morgonen. Då hade vi -1 i bilen, sovrummet +5 och -11 ute. Provade flera ggr under natten men pannan gick ej igång. Vi har en Webasto motorvärmare också men den låter en hel del och vi hade grannar. Den startade på inställd tid på morgonen och då vaknade vi. Den ger inte så mycket värme in i bilen eftersom den låser på fläkthastigehet 1. Har varma duntäcken så vi hade varmt i sängen nästan hela natten. Provade pannan igen och då gick den igång. Tyvärr hade vi bara några km till nästa ställe vi skulle till, annars hade vi åkt den svänge på natten för att värma upp bilen. Det var fulladdade batterier så det kan inte vara orsaken.
Läste nu i handboken att vid detta fel ska man bryta strömmen till pannan och prova igen. Det gjorde vi aldrig. Med huvudströmbrytaren inne bryts inte strömmen till pannan. Då måste man ut och bryta på el-blocken innanför en lucka och dessutom måste man skruva bort en plåt där för att komma åt. Frågan är vad det beror på att felet uppstår. Det är en fläkt som förmodligen blåser in luft till förbränningen. Det står att den har fel hastighet. En natt man minns blev det iaf.
Händer detta då och då för er också.
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Alde-panna 3010

Tack! Får prova det om det händer igen när vi är ute. Förra gången var det själva fläkten som var trasig och byttes ut. Då var det "sommarväder" och inte så kallt. Nu är den inne för åtgärd igen. Tur att Hymercenter Örebro tar hand om den så snabbt och åtgärdar.
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Sv: Alde-panna 3010

Jag har råkat ut för samma sak ett par gånger.
Jag har den fyrkantiga panelen med svartvit display.
Förbaskat dålig display tycker jag, trög att trycka på.
Jag har lyckats att få igång den genom att gå in i menyn och stega mig fram till verktygsmenyn och där gjort en återställning till fabriksinställning (reset).
Det ändrar bara grundinställningarna, sedan kan du välja temp, kw, mm. som vanligt.
Prova det nästa gång.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Alde-panna 3010

Hej

Finns en lite elkontakt med "bygel" att köpa för 12kr(KAMA) till pannan. man drar ur huvudkabeln under locket på pannan och ersätter den med elkontakten.

Då tvångskör man pannan! En bra liten nödlösning tills natten är över och man i lugn och ro kan fixa problemet.

Med vänlig hälsning Torbjörn :)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Alde-panna 3010

Hej

Finns en lite elkontakt med "bygel" att köpa för 12kr(KAMA) till pannan. man drar ur huvudkabeln under locket på pannan och ersätter den med elkontakten.

Då tvångskör man pannan! En bra liten nödlösning tills natten är över och man i lugn och ro kan fixa problemet.

Med vänlig hälsning Torbjörn :)

Denna pryl verkar ju vara ett utmärkt "nödverktyg". Finns det något artikelnummer eller annan referens för att köpa denna på KAMA?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Alde-panna 3010

Hej

Finns en lite elkontakt med "bygel" att köpa för 12kr(KAMA) till pannan. man drar ur huvudkabeln under locket på pannan och ersätter den med elkontakten.

Då tvångskör man pannan! En bra liten nödlösning tills natten är över och man i lugn och ro kan fixa problemet.

Med vänlig hälsning Torbjörn :)

Hej
Har man ingen bygelkoppling kan man ta bort kontakten och bygla med en kabelstump.
Står i manualen mellan vilka stift man byglar, tror det är mellan 1 och 9, men kolla i manualen till pannan.

Glad påsk o Hejs från ett soligt Hunnestedt, Danmark.

Claes 107
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Alde-panna 3010

Hej
Har man ingen bygelkoppling kan man ta bort kontakten och bygla med en kabelstump.
Står i manualen mellan vilka stift man byglar, tror det är mellan 1 och 9, men kolla i manualen till pannan.

Glad påsk o Hejs från ett soligt Hunnestedt, Danmark.

Claes 107

Tack, manualen säger bygling mellan stift 2 - 9, vilket då bör vara det andra stiftet från vänster i den övre raden och andra stiftet från höger i den nedre raden på plint JP14.
 

Hjulstugan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1594
Medlemskap
2024
Sv: Alde-panna 3010

Oj! Varför tänkte jag inte på detta!!!!!!
Försökte dra ur 12V kontakten och vänta fem minuter (som det står i instruktionsboken). Det sista funkade inte.
Ska testa detta när jag kommer hem!
Tack!
 
Toppen