• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

alde panna 3010

F

F.d. 12848

Guest
någon som vet om det finns någon knapp som man trycka in tror den är utköst kan inte finna den i manualen 7ggrader kallt inne i husbilen
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: alde panna 3010

Lite felsökningstips.


Kontrollera att du har ström på
värmepannan (> 11 V).​
Kontrollera att säkringen på värmepannan

är hel.

// Göran
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: alde panna 3010

Har du fått någon felkod på displayen? Du kan pröva med att bygla stift 2 och 9 på kretskortet där kabeln från panelen kommer in. Ta bort kontaktstycket först. Pannan ska starta och gå kontinuerligt. Startar inte pannan är det kretskortet som behöver bytas.

Du har kanske redan löst problemet?

Lycka till!
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: alde panna 3010

Hej..
På min panna är det en liten 10-12mm plastlock man skruvar av, innuti den siter en knapp att trycka in.. kanske någon automatsäkring.. visserligen en 3000 panna, men man vet ju aldrig..
Lycka till
Libom
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: alde panna 3010

på dispaljen står overhetet red fail någon som vet
Öppna det bifogade dokumentet och titta på bilderna.
Givaren märkt (A) med röd kabel i figur 11(nedre bilden) är den givare som larmar för "OVERHEAT". Givaren kan vara skadad eller kanske bara dålig kontakt i kontakten A på denm övre bilden. Alla dessa pryla hittat du under skyddslocket (plastic) på ovansidan pannan.
 

Bilagor

  • Alde red overheat.docx
    278,2 KB · Visningar: 365

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: alde panna 3010

Med referens till mitt tidigare inlägg nr.10 samt till inlägg nummer 8 som beskriver nollställning av pannan efter OVERHEAT varning/stopp, så vill jag informera om min erfarenhet efter att ha haft en trasig RÖD givare.
Man kan bryta spänningen till pannan genom att lossa matarkabeln till elektroniken (det är den kabel som skall sitta på den vita kontakten till höger om bokstaven B i den övre bilden i mitt tidigare dokument).
När det är gjort och man sätter tillbaka kabeln så startar pannan igen och kommer att fungera normalt till dess att den instälda temperaturen i bodelen är uppnådd. Men på grund av felaktigheter i den röda givaren eller dess kablar så kommer pannan att larma för OVERHEAT igen, när termostaten slår till för att starta pannan igen när rumstemperaturen har sjunkit. Man kan simulera detta felet genom att höja termostaten direkt efter att pannan kört igång efter en nollställning/återstart.
Hoppas att detta kan ge lite hjälp till felsökning och åtgärd.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Med risk för att inte få svar så chansar jag att skriva här. Har en alde 3010 som hela tiden varnar för "overheat 1" och får ej bort problemet. Vad är det som för att pannan blir överhettad?
Gör som jag och många andra medlemmar säger: Ring ALDE;s support när du befinner dig vid värmaren, som är helt suverän. Dom pratar dig och värmaren tillrätta
 
Toppen