• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde i Spanien

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Blev kontaktad av alias ”jmpm” som befinner sig i Spanien och hade problem med sin Aldevärmare.

När man kollar Aldes hemsida:
Blev svaret magert med en servicepunkt i Figueras i norra Spanien och en i Malaga nere på Costa del Sol.

Alias ”Arkilles” gjorde mig tidigare uppmärksam på att han sett en norrman här på Costa Blanca som servar Alde och Truma.
Han heter, Aril O Mathisen har mobil +47 90160474 och finns i Alfas del Pi. Kontaktade honom, men det visade sig att han just nu är i Norge och firar jul. Han planerar att vara på plats igen direkt efter julen. Vi skall träffas och jag berättar sedan här vad han kan hjälpa till med.

”jmpm” kollade då upp med Alde i Sverige och det visade sig att det finns flera servicepunkter än de två som finns presenterade på deras hemsida:

Elektronica Maroca i Murcia
0034 630723791

Hispatecric i Almeria
0034 950 047 033
0034 687 845 730

Stimme S.L. I Valencia
0034 96 1400058


”jmpm” valde att åka till Stimme i Valencia och recenserade besöket så här;
Arbetet tog ca. 4 tim. Utbytesenheten var något billigare här än på Alde i Sverige. Arbetskostnaden var ca 1/3 billigare än vad det hade kostat i Sverige.”

Så har du problem med din Alde så finns det hjälp att få utefter den spanska Medelhavskusten.

Tommy
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Blev kontaktad av alias ”jmpm” som befinner sig i Spanien och hade problem med sin Aldevärmare.

När man kollar Aldes hemsida:
Blev svaret magert med en servicepunkt i Figueras i norra Spanien och en i Malaga nere på Costa del Sol.

Alias ”Arkilles” gjorde mig tidigare uppmärksam på att han sett en norrman här på Costa Blanca som servar Alde och Truma.
Han heter, Aril O Mathisen har mobil +47 90160474 och finns i Alfas del Pi. Kontaktade honom, men det visade sig att han just nu är i Norge och firar jul. Han planerar att vara på plats igen direkt efter julen. Vi skall träffas och jag berättar sedan här vad han kan hjälpa till med.

”jmpm” kollade då upp med Alde i Sverige och det visade sig att det finns flera servicepunkter än de två som finns presenterade på deras hemsida:

Elektronica Maroca i Murcia
0034 630723791

Hispatecric i Almeria
0034 950 047 033
0034 687 845 730

Stimme S.L. I Valencia
0034 96 1400058


”jmpm” valde att åka till Stimme i Valencia och recenserade besöket så här;
Arbetet tog ca. 4 tim. Utbytesenheten var något billigare här än på Alde i Sverige. Arbetskostnaden var ca 1/3 billigare än vad det hade kostat i Sverige.”

Så har du problem med din Alde så finns det hjälp att få utefter den spanska Medelhavskusten.

Tommy
Den här norrmannen dyker upp här på campen då o då tydligen duktig eftersom det upprepas. Senast sotade han kylskåp och bytte bortkörda backspeglar, mångfasseterad. Står på ”Argentinaren” förhoppningsvis till början på april. God Jul
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Den här norrmannen dyker upp här på campen då o då tydligen duktig eftersom det upprepas. Senast sotade han kylskåp och bytte bortkörda backspeglar, mångfasseterad. Står på ”Argentinaren” förhoppningsvis till början på april. God Jul
Var står du? ”Argentinaren”, vad är det och är det bra?

Tommy
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Blev kontaktad av alias ”jmpm” som befinner sig i Spanien och hade problem med sin Aldevärmare.

När man kollar Aldes hemsida:
Blev svaret magert med en servicepunkt i Figueras i norra Spanien och en i Malaga nere på Costa del Sol.

Alias ”Arkilles” gjorde mig tidigare uppmärksam på att han sett en norrman här på Costa Blanca som servar Alde och Truma.
Han heter, Aril O Mathisen har mobil +47 90160474 och finns i Alfas del Pi. Kontaktade honom, men det visade sig att han just nu är i Norge och firar jul. Han planerar att vara på plats igen direkt efter julen. Vi skall träffas och jag berättar sedan här vad han kan hjälpa till med.

”jmpm” kollade då upp med Alde i Sverige och det visade sig att det finns flera servicepunkter än de två som finns presenterade på deras hemsida:

Elektronica Maroca i Murcia
0034 630723791

Hispatecric i Almeria
0034 950 047 033
0034 687 845 730

Stimme S.L. I Valencia
0034 96 1400058


”jmpm” valde att åka till Stimme i Valencia och recenserade besöket så här;
Arbetet tog ca. 4 tim. Utbytesenheten var något billigare här än på Alde i Sverige. Arbetskostnaden var ca 1/3 billigare än vad det hade kostat i Sverige.”

Så har du problem med din Alde så finns det hjälp att få utefter den spanska Medelhavskusten.

Tommy
Vad var det för detalj som byttes på 4 tim??
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vad var det för detalj som byttes på 4 tim??
Så här förklarade vår kollega alias ”jmpm”, problemet och lösningen i mail till mig:

”I fredags var vi på Alde auktoriserad återförsäljare/verkstad Stimme S.L. ca. 1 mil norr om Valencia där deras tekniker tog hand om vår läckande Alde panna av modell 3020. Teknikern på Stimme S.L. konstaterade snabbt att läckan var inne i varmvattentanken och sade att det fanns två alternativ för oss.

1. Installera en utbytesenhet in i vår befintliga skal på pannan. Utbytesenheten är en integrerad enhet bestående av nya delar utom styrelektronik och gasbrännaren vilka man behåller från det gamla.
2. Installera en bypass koppling genom att slingkoppla ihop in- och utgående vattenslangar. Då fungerar pannan för uppvärmning för cirkulationsvatten men ingen varmvatten i kranarna.

Vi valde utbytesenheten.
Arbetet tog ca. 4 tim. Utbytesenheten var något billigare här än på Alde i Sverige. Arbetskostnaden var ca 1/3 billigare än vad det hade kostat i Sverige
.”

Tommy
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Vi åkte på samma läcka det blev utbytes panna det kostade oss 17,000 i sverige, nu är vi många som har havirerat dessa pannor det för inte bra för Alde för de skyller på dåligt vatten eller nästa gång på dålig glykol
Så här förklarade vår kollega alias ”jmpm”, problemet och lösningen i mail till mig:

”I fredags var vi på Alde auktoriserad återförsäljare/verkstad Stimme S.L. ca. 1 mil norr om Valencia där deras tekniker tog hand om vår läckande Alde panna av modell 3020. Teknikern på Stimme S.L. konstaterade snabbt att läckan var inne i varmvattentanken och sade att det fanns två alternativ för oss.

1. Installera en utbytesenhet in i vår befintliga skal på pannan. Utbytesenheten är en integrerad enhet bestående av nya delar utom styrelektronik och gasbrännaren vilka man behåller från det gamla.
2. Installera en bypass koppling genom att slingkoppla ihop in- och utgående vattenslangar. Då fungerar pannan för uppvärmning för cirkulationsvatten men ingen varmvatten i kranarna.

Vi valde utbytesenheten.
Arbetet tog ca. 4 tim. Utbytesenheten var något billigare här än på Alde i Sverige. Arbetskostnaden var ca 1/3 billigare än vad det hade kostat i Sverige
.”

Tommy
Vi åkte på samma läcka bytte
 

lasse55

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
24618
Medlemskap
2024
Våran aldepanna började läcka vatten dan före julafton , fick då veta att även svensk hade då fått service från electronik Maroco i Murcia , han bytte ut tanken (varmvatten) åt honom betalade endast för arbetet de tog ca 200€ Resten på garanti, även 5-6 st till som har fått problem på samma campingplats
Själv väntar jag på att de ska ringa upp mig o byta ut tanken fått ett kostnadsförslag på 1450€
Med andra ord så har alde problem med sina svetsningar i tanken skall även tåla hårdare vatten
När ni pratar utbytestank är det ett reducerat pris på tanken, servicetekniker räknar på en ny tank a’ 1230€
Försökt att nå någon på Alde International System AB utan resultat
 
Senast ändrad:

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Vi oxå åkte dit påläckande färskvatten bytte pannkropp fabriks nytt ett måste och flyttade över gasol o kretskort pris i sverige ca 12,500 plus jobb mm Räkna på ca 20,000 kronor. Jag vet vi är många som har råkat ut för dessa undermåliga Aldepannor.
 
Toppen