• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde golvvärme går inte att stänga av

F

F.d. 30933

Guest
Hejsan. Jag har Alde vattenburen golvvärme i min bil och har just provat sova i den i helgen med el inkopplad. Det jobbiga med helgens redan varma väder var att golvvärmen hela tiden verkade vara på max. Mina vänner som sov med mig i husbilen beskrev känslan av att gå på golvet som när man går barfota på en thailändsk sandstrand. Det finns ett reglage man kan ställa in hur många grader man vill ha golvvärmen på och den ställde jag på 0. Även knappen för on/off ställde jag på off utan att det blev någon skillnad. Vad kan detta vara för fel?
 
F

F.d. 30933

Guest
Sv: Alde golvvärme går inte att stänga av

Jag har en Nordic från 97. Kan ju vara så att det är el golvvärme men att när man värmer med gasol så värmer man upp bilen med vattenburen?

Ja, tack. Ska prova ändra till termostat och se om det blir bra då!:)
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Alde golvvärme går inte att stänga av

http://www.husbilsklubben.se/forums/attachment.php?attachmentid=114344&stc=1&d=1467149433

Dessa knappar har ju jag på pannan. Men de styr väl inget på golvvärmen som jag förstår det?

Ser att strömbrytaren längst till höger (märkt N och K) står i läge K som betyder kontinuerligt vilket innebär att om du har pannan igång och vattenburen golvvärme så pumpar systemet runt varmvatten i ditt golv precis hela tiden. Strömbrytaren, som styr cirkulationspumpen är av typen tre-läges och kan ställas mellan normal (termostatsstyrd), ingen pump alls och kontinuerlig drift.
 
F

F.d. 30933

Guest
Sv: Alde golvvärme går inte att stänga av

Men pannan har varit av och vi stoppade enbart in kabeln för el och golvet vart väldigt hett. Men jag bör åtminstone ställa den knappens läge på N antar jag?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Alde golvvärme går inte att stänga av

Jag tvivlar på att du har vattenburen golvvärme.

Leta efter en strömbrytare någonstans, samt en transformator till elektrisk golvvärme.
 
F

F.d. 30933

Guest
Sv: Alde golvvärme går inte att stänga av

Brytare antar jag är den som sitter på det reglaget som jag kan vrida och ställa in gradantalet jag vill ha på mitt golv. Jag vred ned detta till 0 och även knäppte över denne på off utan skillnad. Eller ska det finnas en annan brytare?:) och vad ska jag göra när jag hittar transformatorn? :) tusen tack!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Alde golvvärme går inte att stänga av

En enkel vattendelare i felsökningen är att starta pannan på gasol, UTAN 230 V anslutet. Sladden skall inte vara ansluten till bilen.

1. Om golvet ändå blir varmt, har du vattenburen golvvärme.

2. Om golvet förblir svalt när elementen är varma, då har du golvvärme som går på 230 V.

Fortsätt felsökningen beroende på om 1 eller 2 ovan stämmer.

Om 2 stämmer, har du en trafo med en separat brytare för golvvärmen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde golvvärme går inte att stänga av

Med vatténbåren golvvarme finnes to forskjellige løsninger, enklest med en magnetventil som kan stenge sirkulasjonen i golver. Bedre med egen sirkulasjonspumpe for golvet.
 
P

Pumbaa

Guest
Sv: Alde golvvärme går inte att stänga av

Ring Nordic Husbilar AB direkt och fråga dem! De har stenkoll på vad som är installerat i bilarna! Ja det är vattenburen golvvärme i en Nordic!
 
Toppen