• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde glykol?

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Alde glykol?

Hej!
Jag har en Alde Compakt 3010 som behövde få påfyllning. Då jag visste att vissa sorter av kylarvätska inte kan blandas, så frågade jag hos firman där jag köpte bilen. Jag fick ett mycket enkelt svar, som innebar att jag skulle använda en kylarvätska med samma färg som den som jag har i systemet. Då behövde jag inte fundera på vilken kemisk substans som ingår i kylarvätskan. Enkla svar passar mig.

Om man har ett helt tomt och rent system så kan man ju välja bland de olika sorterna, och då blir det lite svårare och jag har inget svar.

Jokin
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Alde glykol?

Har du ingen läcka i värmesystemen utan bara behöver fylla på det som har avdunstat så räcker det med enbart vatten.


Gunnar /medlem
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Alde glykol?

"Jag fick ett mycket enkelt svar, som innebar att jag skulle använda en kylarvätska med samma färg som den som jag har i systemet. Då behövde jag inte fundera på vilken kemisk substans som ingår i kylarvätskan. Enkla svar passar mig."

Det är sällsynt numera att saker och ting är enkla. Verkar inte finnas enkla svar längre. För ett tag sedan köpte jag en refraktometer och då jag mätte kylarvätska på olika bilar men på en bil så fick jag inte rätt värde. Fick då mäta med en glykolprovare med gummiblära och med den fick jag förväntade värde. Försökte då göra en djupdykning för att reda ut detta. Försökte med olika leverantörer på refraktometrar men har än idag inte lyckats få något svar. Tydligen finns det Monoetylenglykol, ethylenglykol och propylenglykol. Och sedan med olika färger beroende på fabrikat, standard eller longlife.
Tittar i en tabel från APE fordonskomponenter som visar följande färger på kylarvätskor blå, röd, blågrön, färglös, orange, ljusröd, grön, gul, lilaröd.
Den jag fick felaktiga värden på är rosa till färgen och levereras av Castrol.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Alde glykol?

Ursäkta oss okunniga men vad är en refraktometer ,jag har förstått
så mycket som att det är ett instrument för kalibrering av vätskans brytningsindex , men detta säjer mig inte så mycket .
Måste väl ändå vara enkelt att mäta med en vanlig enkel glykol mätare som finns på i stort sett varje mack för att få rätt på hur mycket kyla systemet klarar av innan det fryser ihop helt .
Skulle därför vara roligt att veta varför man ska använda sig av en "refrektometer" .:confused:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Alde glykol?

Visst är detta forum roligt, detta hade du aldrig tänkt på annars. För att den är mycket lätt att använda, ett instrument för både kylarvätska och batterisyran. Under många år tillbaks så när man frågade på macken/verkstaden så fick man låna ett litet instrument i röd plast, man lyfter på en lucka och droppar ditt kylarvätska eller batterisyra och avläser lätt på en skala. Den du tänker på är inte enklare då du behöver en för varje och mäter du kylarvätska så är där två skalor för olika typer glykol. Men någon grad hit eller dit har kanske ingen betydelse, får man ett värde på -35grader så räcker det här i Skåne.
refraktometer - Sök på Google
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Alde glykol?

hej
Det finns egentligen bara 2 sorters glykol , propylen som är en sockerbaserad syntetisk glykol lämplig för VVS system i byggnader.
Etylenglykol är den mest lämpliga för fordon som ofta har drifttemperaturer på
-30 gr C till över +40 grader C , denna glykol är mera viskositetsstabil jämfört med propylen.
Det viktiga i sammanhanget är att ha en glykol som är anpassad till alumiumrör och minst 30 % iblandning för att dessa additiver som finns i alla glykoler skall ha tillräckligt skydd.

mvh
Bengt
 
Toppen