• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde Compact 3000 - vattenpump får ej ström

pierrelindstedt

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Järfälla
Hej! Finns det någon där ute som råkat ut för samma problem? Värmesystemet (Alde) har funkat bra hela vintern (bil köptes i oktober, en LMC 2004).
När jag nu startar värmaren går den igång perfekt, men vattenpumpen går inte runt. (värmaren stoppar efter ett tag - kanske för att den inte ska bli överhettad?). Om jag kopplar 12v direkt på vattenpumpen funkar allt utmärkt - och värmaren vi har haft värme hela helgen. När jag mäter verkar Alden inte ge någon ström ut från systemet.

Någon som har en idé?
Stort tacksam för svar.
mvh
Pierre
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kolla om det går att ställa in pumpen i läge konstantdrift för att testa pumpen.
Det har skrivits en hel om värmesystem i andra trådar.
Vad jag kommer ihåg går det att komma åt den inställningen via panelen.
Annars är det nog som det skrivs i inlägg #2 att pumpen är behovs styrd.
Pumpen går då endast när systemet kallar på värme via termostaten.

Det kan även vara något knas med rumsgivaren.
Det kan även vara någon ny pryl som har satts upp för nära rumsgivaren.
I bland går det att ställa in offset värde för givaren.
Det innebär att det går att parallell förskjuta mätvärdet uppåt eller neråt för givaren. Ett ex. kan vara kallras från något eller skiktningar av värmen inne i bilen.

Tyvärr mår inte cirkulationspumpar bra att stå stilla under lång tid.
Det kan vara bra att köra enbart pumpen en kort stund ibland under vinteruppställningen. Kanske inte när det är tjugo minusgrader ute och inne i bilen.

Det finns massor med inlägg i forumet om värmesystem.
Där finns många svar och fiffiga lösningar runt värmesystem.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det finns tre olika pumpar att välja på för Alde. En 230-volts pump, en 12-volts som sitter på pannan och en 12-volts i expansionskärlet. Kolla på panelen så att den är inställd på rätt pump.
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Hej jag har en Alde comfort. Å..det va ett hopplöst prolem.. tändningen starta inte. Å inget.elektriskt. fungera.. felet va en dålig lödning i på manöverpanelen.. glapkontakt.. enkelt fel..men svårt att hitta
 
Toppen