• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alde Compact 3000 läcker värme.

F

F.d. 59029

Guest
Hej.
Behöver hjälp med detta, någon kanske har haft liknande problem?

Har en Burstner 747 med vattenburen värme.
Problemet är när man ställer in pannan på att enbart producera varmvatten så blir elementen i vårt sovutrymme bak ovanför garaget varma, känns som att det kan vara någon termostat/ventil som spökar.
Tar gärna emot förslag/idéer om någon har kunskap om detta.

Tack på förhand.
Daniel

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde Compact 3000 läcker värme.

Det kan oppstå selvsirkulasjon i et Aldesystem, det finnes ventiler som kan hindre dette - spesiellt om det er sirkulasjon den gale retningen da kan en sette inn en backventil.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Det är förmodligen inget fel på anläggningen. Skillnaden när man enbart vill värma vatten eller om man kör pannan för värme är att cirkulationspumpen inte arbetar.
I ditt fall kan det vara så att lite uppvärmt vatten i värmesystemet klarar att självcirkulera såpass att radiatorerna under sängarna blir varma. Jag kanske har fel i att det inte finns någon annan spärrventill?

F

F.d. 59029

Guest

Ja.det låter vettigt.
Dessa radiatorer ligger ju även högre än pannan och som bekant letar ju sig värme uppåt.
Tror jag försöker sätta in en kulventil på radiatorledningen så att jag kan stänga den sommartid.
Tack för svaret.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Det ska finnas ett cirkulationsstopp som ska förhindra att självcirkulation
uppstår, har bytt mitt som sitter i anslutning till expansionskärlet
på många bilar sitter det i anslutning till pannan brukar vara en pil på riktningen.
Påstår inte att det vart så mycket bättre efter bytet, vid utetemp runt 15 -20 grader höjs innetempen med 5 - 6 grader så det blir inget varmvatten vid dessa temperaturer då känns det mera som bastu
Det är pannans egen temp som sprider värmen, har testat att klämma slangen utan resultat.
Är lite skeptiskt till ventil, vad händer om du skulle glömma öppna då pumpen slår till ökar volymen i expansionskärlet eller bränner pumpen till slut har ingen aning men det känns inte bra.
Har kollat med alde flera gånger men inte fått någon bra förklaring, känns ändå att de känner till problemet.
Hittar du någon bra lösning på detta så skriv gärna

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Vill tillägga att pannvattnet på returen är kallt kollade idag så någon cirkulation verkar inte förekomma.
På morgonen 12 grader ute i bilen 18 grader med panntermostaten på 5 grader
Utgående aluminiumrör uppåtgående gick inte att hålla i, panntempen ligger ju konstant på 80 grader

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En inkvisitorisk fråga: er røret like varmt om sirkulasjonspumpen er i gang? Slå på varmen og skru termostaten til maks og kjenne etter om 10 minutter.
Er røret nå nesten kaldt så går egensirkulasjonen baklengs, da kan en rette felet med en backventil.

Nå gikke det endelig opp for meg hvorfor N+B legger rørene til og fra Alde pannan langs golvet i kjelleren - det motvirker egensirkulasjon. Javel noe må de ha lært gjennom årene, var første husbilsbygger som ble kunde hos Alde og før det bygget de sine egne vatnburna pannor.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Ställer jag termostaten på ex vis 25 grader så att cirkulationspumpen går så fördelar sig värmen i rören ganska lika men alldeles för varmt naturligtvis
Förstår inte din slutsats med självcirkulation baklänges när inkommande rör till pannan är kallt.
Problemet finns inte när det skiljer tex 5-6 grader från ute temp till önskade 20 grader inne
Jag tror bestämt att egenvärmen från pannan sprider värmen vid ett montage med utgående rör går först rakt upp sen åt sidan från pannan och ett par meter är det full värme inget på andra sidan bilen.
Skulle kunna tänka mig att cirkulations stoppet inte förmår att hålla tillbaka pannvattnet vid 80 grader fullt ut med den ökade expansion som sker med
vattnet då.
Skulle min teori stämma så skulle stoppet sitta i direkt anslutning till pannan
med mindre uppvärmd vattenvolym.
Jag är ingen expert använder bara bondförnuften när jag spånar så en lösning är välkommen

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det jeg har sett et par tilfeller av er at selvsirkulasjonen går motsatt vei av hva sirkulasjonspumpen kjører. Om det er slik så kan en backventil løse problemet. Går selvsirkulasjonen i samme retning som sirkulasjonspumpen så er i praksis løpet kjørt og må i beste fall bruke en magnetventil som styres av styrestrømmen til sirkulasjonspumpen for å rette konstruksjonsfelet.

Toppen