• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3020 tänder inte!

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Bilen är ny av 2015 årsmodell. Handlaren säger att han har kört värmen på gasol.
När vi startar den knäpper det några gånger som under en normal uppstart med med pump och fläkten som varvar upp osv. Efter ett tag blir det tyst förutom C-pumpen som fortsätter att gå.
"Gas Failure" larmar på panelen.
Har förstått att den inte tänder gasolen.

Alla inställningar enligt boken är gjorda, resetat flera gånger utan resultat.
Har även lossat på gasolanslutningen till pannan och konstaterat att gas finns fram. Luktar även gasol ur avgaset under uppstart.

På 220 funkar värmen.

Hjälp! Vi ska åka till Europa på Lördag!

Göran S.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3020 tänder inte!

Går det att tända plattorna på gasolspisen?
Om inte, så kanske ni även har Truma secumotion monterat.
Den brukar också ha en grön knapp som ska tryckas in.
På vår förra bil skulle den tryckas in så långt att man var tvungen att ta t.ex. startnyckeln och trycka försiktigt tills den "bottnade".

Bettan o Einar
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3020 tänder inte!

Spisen går.
Knapparna är intryckta.
Gasol finns fram till pannan.

Ska man höra de vanliga tändknäppningarna även på en ny Alde?
Hörs inga sådana.
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3020 tänder inte!

Har haft en del strul med min 3020 panna, det är en 2015 års modell.
Fick olika fel larm bla gas fel som du har men även fläktfel. Stannade i Tyskland på väg ner till Spanien och fick den åtgärdad av Alde i Tyskland. Det var inget fel på varken styrenhet eller pannan utan det skickades konstiga signaler mellan enheterna, det åtgärdades genom att man satte dit ett motstånd som hindrade felsignalerna att skickas. Detta är ett general fel på dessa pannor vilket visas genom att man har detta motstånd som tillbehör på verkstäderna.
Utöver detta så råkade jag ut för att pannan hade stannat givetvis under natten och det var svinkallt i bilen. Det visade sig att jag hade fått Butangas i stället för propangas när jag tankade min LPG tank vilket inte är bra när tempen sjunker ner mot noll strecket!
Grejen är att kylskåpet och spisen fungerade men inte pannan, det beror på att pannan kräver mer gas för att tända än vad övriga förbrukare behöver så en dum tanke du har möjligen inte butan gas i behållaren? Och givetvis har du kollat att kranen till pannan står helt öppen!
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: Alde 3020 tänder inte!

Vi har också en Alde 3020 -15 men vår elpatron fungerar inte. Ingen indikering på panelen att 220 är anslutet men alla eluttag fungerar. Fått tid på verkstad 2 maj. Inga felmeddelande på panelen. Gasolen fungerar helt klanderfritt.
Någon som upplevt liknande?:(
 
Toppen