• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010 - Trasig 12v pump

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Hej husbilsvänner.
Som framgår av rubriken så har min 12v pump lagt av. Bilen är en 07 o jag använder inte bilen på vinterhalvåret, däremot har jag kört värmesystemet varje vinter d.v.s nu tredje säsongen. (o vilken vinter det blev o ännu inte skymten av slut)
Första frågan som uppstår är dylika pumpar inte avsedda att gå så mycket.
Hursomhelst pumpen är sönder o ny Alde 12v är beställd. Dessutom har jag tänkt mig en Alde 220 v pump också när jag ändå är i farten o frilägger värmaren
Nu till min egentliga fråga: Måste man tömma systemet eller har någon erfarenhet av att gå enkla vägen typ klämma slangar.
Lite spill bler det ju ändå men kan säkert hanteras.
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: Alde 3010 - Trasig 12v pump

Nej 12v pumpar klarar inte av att gå så pass mycket, det står även i instruktionsboken att 12v pumpens livslängd förkortas om man väljer att köra den på kontinuerlig drift, vilket det mer eller mindre blir när man har bilen uppvärmd vintertid och inte är i den själv. Har du inte läst i boken??:twitcy:haha.
Om du ändå ska riva i systemet, varför inte släppa ut allt vatten och spola ur hela systemet, nu har du ju visserligen en relativt ny bil men det rekomdenderas väl även att spola ur och byta glykolblandingen emellanåt. Det hade jag gjort vare sig det behövs eller ej, så vet man att det är gjort.
Kostnaden för ny glykol blir väl ganska försumbar jämfört med två nya pumpar?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 - Trasig 12v pump

Nej 12v pumpar klarar inte av att gå så pass mycket, det står även i instruktionsboken att 12v pumpens livslängd förkortas om man väljer att köra den på kontinuerlig drift, vilket det mer eller mindre blir när man har bilen uppvärmd vintertid och inte är i den själv. Har du inte läst i boken??:twitcy:haha.
Om du ändå ska riva i systemet, varför inte släppa ut allt vatten och spola ur hela systemet, nu har du ju visserligen en relativt ny bil men det rekomdenderas väl även att spola ur och byta glykolblandingen emellanåt. Det hade jag gjort vare sig det behövs eller ej, så vet man att det är gjort.
Kostnaden för ny glykol blir väl ganska försumbar jämfört med två nya pumpar?
Hej , ja det sägs ju att läsa manual är inte manligt Ha Ha :twitcy:
Hursomhelst med den delen, men visst krävs det en del arbete med att tömma systemet. Iallafall har inte jag funnit nån enkel avtappning på lägsta punkten. Utan det liknar mer att man kopplar loss en slang på värmaren o snabbt som attan ansluter en slang som leder till utsidan. Meeen nu söker jag en enklare lösning som du förstår i övrigt så håller jag med dig om byta glykol nån gång är inte fel.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 - Trasig 12v pump

Hej Bernt på min Kabe 08 finns det avtappning som går ut under bilen
det sitter en gran vid pannan.
på den var det inga problem att byta glykol
Hej, Den enda kran/utlopp som jag ser handlar om tömning av varmvatten.
Men min bil är ju en Dethleffs, så man får ju vad man köper. HaHa:iknowbest:
Mera tips Tack.
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 - Trasig 12v pump

Hej om man inte klämmer åt ordentligt så kan det läcka lite men det går ju väldigt fort att montera pumpen.
Det finns en sak att tänka på kolla så pumpen inte går hela tiden när pannan är avstängd har varit med om detta på en äldre husbil jag hade då dör den ganska fort.
/Sören
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 - Trasig 12v pump

Hej, För att avsluta tråden som jag startade, lämnas lägesrapport.
1: Visst fanns det ett utlopp under bilen för värmesystemet, ingen manual visade detta men Codat's Tommi tipsade.
2: Trasiga pumpen var en Hella o var kortsluten, den nya vart Alde(Tillverkare okänd) nya standard med inbyggd ställbar varvtalsreglering. Helt klart en tystare pump.
3: Lite söl blev det men acceptabelt.
4: Att komma åt d.v.s (hur enkelt borde det vara att byta trasiga grejer i husbil.) är tyvärr ingen höjdare man bygger ju bilen innifrån o ut.
Detta faktum hade säkert synts på fakturan från en proffs service.
Nu hade jag tid att grunna ut lämpligt tillvägagångsätt.
Till sist vad har jag lärt mig.
Ja inte mer än att grejor går sönder, nu som alltid.
 
Toppen