• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alde 3010 stör nattsömnen, klickande relä

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Har ett liknande problem. Lånad text:
Alde 3010 -10 Burstner Elegance

Upplever det som att när pannan reglerar på den inställda värmenivån slår den av och på väldigt ofta. Det klickar i reläet ett par gånger i minuten hela tiden. Om jag vill öka värmen i vagnen så klickar det till sedan är det tyst tills den önskade värmen är uppnått då börjar klickandet igen. Hör även att cirkpumpen startat och stannar. Även vid stödgasol hör man.hur gasol tänder, brummar lite och sen klick slår ifrån...Hur kan detta klickande få ett slut......

Hittade på.nätet att det beror på starkströmskabel för nära finelektroniken? Och att det finns ett filter från Alde? Stämmer det
Håller värmen bra men klickandet , pumpen som startar slår av stör nattsömnen nått enormt, helst när man sover ovanför pannan

Credo763

HBK Intresserad
Kommun
Norge
Sv: Alde 3010 stör nattsömnen, klickande relä

Hei jeg hadde samme problem med Alden i min Concorde, jeg la merke til at når jeg sto tilkoblet strøm så varierte temperaturen i Alde panelet opp og ned ca 2 grader hele tiden og da slår alden ut/inn hele tiden med variasjonene på tempen. Det løste jeg med å trekke ny ledning fra panelet og til temperatur sensoren, denne ledningen tvinnet jeg for å redusere faren for støy fra sterkstrøm kilder.
MVH
Terje

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Svar från Aldesupporten

Hej.
Vi har störningsfilter men då skulle du inte haft fenomenet under gasdriften.
Kanske värt att testa ändå...........
Du kan prova köra med kontinuerlig pumpdrift (behålla dagens inställningar bara ändra pumpen till kontinuerlig istället för givarstyrd drift), då blir det jämnare flöde och inte alls många start/stopp.
Du kan också testa att plocka väck extra rumsgivare (och ändra inget annat) och köra på den givare som finns i själva panelen. Oftast är givarna placerade lite "fel" så de blir utsatta för annan temp. än verklig.
Hoppas detta hjälper....och absolut hör av dig igen.

Mvh Zdenko

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Update

Kopplade ur den externa givaren i köksbänken .. Då funkade allt perfekt ✨
Så troligen stör 220v den eller nått annat fel på termostaten.. Givarkabeln är lindad runt 220v kabeln och ligger i samma kabelränna

Toppen