• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010-extra tempgivare

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.783
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Är det någon som monterat en extragivare till Aldes manöverpanel. Problemet jag har är att manöverpanelen sitter för nära hytten och för högt upp (över ytterdörren). När vi är på färd så vill jag att värmeväxlaren ska värma bodelens vattenvärme. Det blir för kallt i bakre delen av bilen. Man måste sätta temperaturen mycket högre eller sätta på cirkulationspumpen på manuellt. En önskan är att på natten ha svalare i sovdelen bak. Nu får jag ställa tempen på ca 14 grader för att ha 17-18 i sovdelen trots öppen taklucka över sängen. Har ni någon erfarenhet att sätta en förlängd givarkabel? Har sett att det finns en sats för detta med en manuell växelbrytare.
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.783
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010-extra tempgivare

Ja 3010 Compact heter pannan. Skrev på paddan så det är lätt att halka iväg till fel siffra. WC är kallt men vi har skjutdörr till sovdelen bak och duschrum och WC ligger i anslutning. Däremot när vi är på färd så blir det svalt då dörren dit måste vara stängd.
Tack för tipset. Synd att det inte är delat till sovrum och umgängesdelen.
 
Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010-extra tempgivare

Hej eftersom innetemp givaren sitter i själva displaypanel så inser man ju lätt att den inte kommer att funka nått vidare. Redan direkt när min bil var ny (=07) så monterade jag en extra givare (=Alde) i närheten av sovutrymmet, eftersom det var där som behovet av rimlig/rätt temp var intressantast.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.807
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3010-extra tempgivare

Ja 3010 Compact heter pannan. Skrev på paddan så det är lätt att halka iväg till fel siffra. WC är kallt men vi har skjutdörr till sovdelen bak och duschrum och WC ligger i anslutning. Däremot när vi är på färd så blir det svalt då dörren dit måste vara stängd.
Tack för tipset. Synd att det inte är delat till sovrum och umgängesdelen.

Varför måste dörren till sovrummet vara stängd?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.783
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010-extra tempgivare

Skrev lite slarvigt. Det är toadörr o duschdörr som måste vara stängda (skjutdörrar) som bara är fast när de är stängda om man inte ska lägga något löst som stopp när man är på rull. Skjutdörren till sovdelen låser man fast i öppet läge. På natten har vi sovrumsdörren stängd och i samvarodelen låter vi rullgardinerna vara uppe. Speciellt när man står på någon parkering. Då ser den mer parkerad ut än som övernattningsbil.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.807
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Alde 3010-extra tempgivare

Jag satte en broms på vår toadörr så att man kan ha den öppen under körning om man vill, då blir det inte så kallt där på vintern även om pannan inte är igång. Du kanske kan fixa en spärr? :)
 
Toppen