• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ALDE 3000

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
I familjen finns både husbil och husvagn. Husvagnen är en Solifer -07 med golvvärme, vattenburen, ALDE 3000. Vid -20, blir det inte mer än +8 - +10 i husvagnen med endast elpannan igång, 2000 W. Testat förbrukningen på inkommande el = o.k. Kollat cirkulationspumparna, både 12V och 220V båda o.k. Systemet är luftat.
Tillkopplas gasol så är det inga problem att få upp värmen.
Den förra husvagnen hade samma värmesystem som den nuvarande.
Det var inga problem att hålla +20 med enbart el 220 V vid -20.
Finns det någon tekniker där ute som kan bistå med lite hjälp och råd innan jag vänder mig till verkstaden.
Hälsningar
Per :confused:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: ALDE 3000

Hadde den forrige vognen samme størrelse som den du har nå? Skal mer varmes opp må det vel bli kaldere? Pesonlig synes jeg det virker som det er normalt? Er termostaten på varmeren stilt på maks? Ellers er tydligvis det meste kontrollert og da må det vel være slik, at det er OK?
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: ALDE 3000

Jag har testat som det sägs i svaren med mätare från C.O. Misstänker stark att det är termostaten som är orsaken. Det är ändå märkligt att det fungerade utan problem i den gamla vagnen. Men tack för svaren i alla fall.
Hoppas på fler förslag kommer till min undsättning.

mvh Per :rolleyes:
 
Toppen