• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3000 helt död

dvraptor

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Luleå
Har en Knaus 640 från -00 som stått oanvänd sedan slutet av maj förra året. Haft bilen i 10 år och aldrig råkat ut för några problem med värmen.
När jag nu försöker starta värmaren - Alde 3000 compact så händer ingenting. Cirkulationspumpen går inte igång och lampan för gasoltändningen blinkar inte inte ens till. Mätt upp kabelstammen till den 15-poliga kontakten och sprayat lite 5-56 i kontakterna på inrådan av Aldes support.

Även kollat:
2A glassäkringen
Termosäkringen på kretskortet
Överhettningsskyddet

Kontrollpanelens knappar och termostaten är ok. Försökt mäta fram 12 volt vid pannan utan framgång, men inte helt säker var exakt jag ska mäta. Även kollat alla tänkbara säkringar och batterierna är givetvis fulladdade. Finns en Calira Akkumat BW 01 installerad, en batterivakt av något slag som jag antar ska förhindra djupurladdning - försökt googla men hittar inte så mycket info på den modellen.

Är det något jag missat?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Termosäkringen på kretskortet är sannolikt problemet.

Du nämner att du kollat den men för att säkert kunna avgör om den är hel behöver man lossa säkringens ena anslutning.
Tänk på att det är stor risk att säkringen inte tål att man använder lödkolv för att lossa eller fästa den på kortet.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Har en Knaus 640 från -00 som stått oanvänd sedan slutet av maj förra året. Haft bilen i 10 år och aldrig råkat ut för några problem med värmen.
När jag nu försöker starta värmaren - Alde 3000 compact så händer ingenting. Cirkulationspumpen går inte igång och lampan för gasoltändningen blinkar inte inte ens till. Mätt upp kabelstammen till den 15-poliga kontakten och sprayat lite 5-56 i kontakterna på inrådan av Aldes support.

Även kollat:
2A glassäkringen
Termosäkringen på kretskortet
Överhettningsskyddet

Kontrollpanelens knappar och termostaten är ok. Försökt mäta fram 12 volt vid pannan utan framgång, men inte helt säker var exakt jag ska mäta. Även kollat alla tänkbara säkringar och batterierna är givetvis fulladdade. Finns en Calira Akkumat BW 01 installerad, en batterivakt av något slag som jag antar ska förhindra djupurladdning - försökt googla men hittar inte så mycket info på den modellen.

Är det något jag missat?
kanske detta är till hjälp
 

Bilagor

  • alde_3000_service2028129.pdf
    12,6 MB · Visningar: 115

dvraptor

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Luleå
Termosäkringen på kretskortet är sannolikt problemet.

Du nämner att du kollat den men för att säkert kunna avgör om den är hel behöver man lossa säkringens ena anslutning.
Tänk på att det är stor risk att säkringen inte tål att man använder lödkolv för att lossa eller fästa den på kortet.
Ok, trodde det räckte att mäta resistansen direkt på kortet. Men visst kan man bygla över den tillfälligt för att testa? Annars får jag köpa en 100+ termosäkring på Kjell&Company och köra med sockerbitsmetoden.
 

dvraptor

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Luleå
kanske detta är till hjälp
Tack, jo jag har studerat den noga men blir inte riktigt klok var 12volts matningen är inkopplat i den 15 poliga kontakten. Tolkar det som att + ligger på stift 13 (en av fem röda kablar i kontakten) och minus på stift 10, men det är också en röd kabel... Däremot är stift 8 och 9 svarta kablar. Eftersom det är helt dött när jag mäter så tänkte jag koppla 12volt direkt från batteriet, men vill så klart vara helt säker innan jag testar det.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Har en Knaus 640 från -00 som stått oanvänd sedan slutet av maj förra året. Haft bilen i 10 år och aldrig råkat ut för några problem med värmen.
När jag nu försöker starta värmaren - Alde 3000 compact så händer ingenting. Cirkulationspumpen går inte igång och lampan för gasoltändningen blinkar inte inte ens till. Mätt upp kabelstammen till den 15-poliga kontakten och sprayat lite 5-56 i kontakterna på inrådan av Aldes support.

Även kollat:
2A glassäkringen
Termosäkringen på kretskortet
Överhettningsskyddet

Kontrollpanelens knappar och termostaten är ok. Försökt mäta fram 12 volt vid pannan utan framgång, men inte helt säker var exakt jag ska mäta. Även kollat alla tänkbara säkringar och batterierna är givetvis fulladdade. Finns en Calira Akkumat BW 01 installerad, en batterivakt av något slag som jag antar ska förhindra djupurladdning - försökt googla men hittar inte så mycket info på den modellen.

Är det något jag missat?
Har du kollat säkringen från batteriet till Calira Akkumat BW 01
 

dvraptor

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Luleå
Det visade sig att batterivakten inte fungerar som den ska. Har kopplat förbi den och nu är allt som det ska igen. Frågan är om man klarar sig utan en sån? Om inte - någon som har förslag på en lämplig sådan?
 
Toppen