• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3000 compact

gohef

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Arboga
HBK-Nr
19910
Medlemskap
2024
Hej alla!
Vi har problem när pannan skall köras på gasol, ibland går den hur bra som helst men oftast inte.
När vi försöker starta den på gasolen så startar fläkten men sedan inget mer, ibland tänds den röda lampan på konsolen men oftast fortsätter fläkten att snurra tills jag stänger av den.

Har någon något bra tips på vad jag kan göra? inga säkringar är trasiga vare sig den på pannan eller på centralen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes 030 utgave av Alde 3000 - hadde det selv i en Flair 1999 model. Men mens du venter på svar fra Alde - sjekk at slangen fra pannen til skorsteinen er uskadd. Innluft til brenneren går i yttre del av slangen og eksosen i en indre slange. Med skorstein over tak som jeg hadde så måtte jeg og noen ganger fjerne løv og rusk rundt denne da luft inn tas fra undersiden av hatten på taket.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sjekk at det ikke er kommet inn noe i de ytre delene av skortsten, det er der den trekker inn luft for brenneren. Gass/luft blandingen må være nær korrekt for å kunne tenne.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Vi hade problem med en Alde 3000 så jag ringde supporten på Alde och fick rådet av dom att ta dra ut elanslutningarna på pannan och spraya dom med elektronikspray (ej 5:56) för dom hade haft problem med att det blev beläggningar där som störde driften och uppstart av pannan , hade samma sympton som beskrivs ovan och den blev faktiskt bättre mycket bättre och dessutom enkelt att utföra själv.
 
Toppen