• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alde 12 volt pump låter

F

F.d. 53498

Guest
Vår Alde 12 volts pump låter. I vår förra bil hördes den aldrig nu blir man faktiskt lite störd av den. Är den på väg att ge upp? Bilen är en 08 men inte använd sen 2012. Så den kan inte var så mycket körd. Om jag byter glykolvatten, kommer det att bli bättre då?

Jag såg något pris på en ny pump, nästan 1500 kr. Någon som har ett tips om bättre pris.

Anders

MaJe

HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Alde 12 volt pump låter

Är det en som sitter uppe i expansionskärlet?
Kolla att den går fritt och inte hjulet nuddar plastkärlet för då kan det låta (egen erfarenhet) eller att vätskenivån är för låg så den vispar i ytan för det låter också.

F

F.d. 53498

Guest

Vår pump sitter inte ovan kärlet så Saxnäs din nya verkar inte vara lösningen.

Vattnet i kärlet var någon centimeter under minstrecket. Jag skall fylla på den biten som saknas, men jag tror inte det löser problemet.
Ljudet kommer från fotänden av sängen där pannan finns. Hur kan man smörja den pumpen som sitter där? Man hör pumpen tydligt oxå utanför bilen.

Anders

F

F.d. 53498

Guest

Tack för alla tips.

Gratis är gott säger man, tystnad när man önskar den är underbart.

Nu är det både underbart och gott.

Det var pumpen/ faktiskt båda pumparna, den till värmeväxaleren oxå som låg direkt mot golvet och skapade vibrationer och resonans. 4 buntband senare är det nu tyst och behagligt i bilen.

Dåligt monterat från fabrik, abbans Burstner.

Anders

Toppen