• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alarm

F

F.d. 396

Guest
Hej!

Är helt ny här!

Undrar om det finns någon som förstår sig på märkliga elfel..?

Har en Frankia A680-98.

Står den kopplad till stolpe, så laddas batterierna upp till 100%. Och allt fungerar som det skall. Man kan då kontrollera allt på kontrollpanelen. Typ:
Vatten/spillvatten Batteri bildel/bodel etc, etc. Detta gäller även om bilen är igång. Då fungerar kontrollpanelen helt perfekt.
Men så fort man använder sig av endast 12 volt då kan man inte få någon information om bildelsbatteriet. Man vippar knappen uppåt, men den är helt död.
När bodelsbatteriet/batterierna går ner till ca 10 - 11 volt då börjar alarmlampan att blinka.
I detta läget känns det som om hela systemet blir extremt "svagt". Om jag till exempel tänder en lampa under tiden alarmlampan blinkar, och samtidigt kollar på kontrollpanelen för bodelsbatteriet, så orkar pilen knappt upp. Då visar den kanske 4-6 volt. Släcker jag och kollar, så visar den 10-10 volt igen.
Och den blinkar hela tiden. Det spelar ingen roll hur långt jag kör för den laddas inte upp igen för än jag pluggar in den på ström. Då räcker det med ett par timmar för att felet skall vara som bortblåst.

Batterierna, två st Tudor 75 Ah är två månader gamla.

Jag har fått batterierna kollade om dom drar någon "tjuvström" och det gör dom inte.

Det blev en lång fråga av det här..!! Jag är väldigt tacksam för alla svar.

Vänligen
Anders Nilsson
 
F

F.d. 396

Guest
Sv: Alarm

Jasså!

Där ser man. Trodde att vi var ensamma i världen om vårt mystiska elfel..!!
En säkring vid startbatteriet? Du menar alltså någonstans ute i motorrummet vid batteriet? För vad jag kan se är alla säkringar hela. Men det kanske sitter en vid batteriet med..Skall kolla imorgon!!

Tack så mycket för svaret!

Vänligen

:)

Anders Nilsson
 
F

F.d. 11400

Guest
Sv: Alarm

Koppla på en vanlig batteriladdare på bodelsbatteriet.
Ladda 12 timmar. Om detta tar ditt bodelsbatteri till tolv volt och du kan tända en lampa samt kolla på panelen samtidigt utan att spänningen sjunker till 10-11 volt ( den skall stanna kvar på 12 eller mer 12,5).
Fungerar detta är det laddningen det är fel på.

Eftersom batterierna är nya.
Eftersom de inta drar tjuvström.
Återstår felet att det inte laddar som det skall.

(eller att batteriet belastas MYCKET (så att det fallr till 10 v när du tänder en lampa och kollar på panelen) Detta är inte troligt då skulle det börja ryka någonstans, i kaböarna på grund av den höga elförbruknmingen.

När du kopplar på laddning på batteriet kolla då hur mycket det tar åt sig.
Normalt (lite beroende på laddare skall det ta c:a 4- 10 Amp.
Om så sker vilket jag tror är batteriet dåligt laddat, sämre ju högre Amp det tar åt sig.

När det har blivit fullt laddat skall det bara ta åt sig 1 Amp eller mindre.

Ha en bra dag.
 
F

F.d. 396

Guest
Sv: Alarm

Hej igen!

Tack för alla era svar.

Jodå, bilen laddar bodelsbatterierna när man kör. Det har fungerat innan, men så helt plötsligt dök detta felet upp.

Har inte testat att ladda med batteriladdare för det fungerar ju när jag pluggar in den på 230V.
När batterierna blivit fulladdade visar dom ca 12,5 volt. Om jag tänder en lampa då, visar pilen fortfarande 12,5 volt. I fulladddat läge kan jag belasta batterierna ganska mycket utan att pilen rör sig nämnvärt.
Problemet kommer när den väl har börjat larma. Och det gör den ganska tidigt, redan runt 10 -10,5 volt. Då tål den i stort sett ingen belastning alls. Som jag redan nämnt, så åker pilen ner ordentligt vid minsta lilla belastning i det läget. Ex: Den larmar och visar 10 volt. Jag tänder en lampa och kollar panelen. Pilen når då knappt upp till 5-6 volt. Och ljuset flämtar till när jag trycker in knappen.

Jag undrar så om det där att man inte kan få någon information om BIL-delsbatteriet har något med saken att göra? Det fungerade innan. Då kunde man vippa knappen uppåt och den tändes och pilen gjorde utslag vare sig man stod på ström eller 12 volt. Nu fungerar den ju bara om bilen är igång eller om den är kopplad till 230V.

Någon som har förslag till varför den inte laddar batterierna mer än till ca 10,5 volt när man kör?
Dax att byta generator? Någon nämnde "laddreläet". Låter det bekant?


Vänligen
Anders Nilsson
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Alarm

Frankia brukar använda sig av Schaudt-laddare som är "intelligenta". Detta innebär att om man kopplar någon förbrukare eller solceller direkt på batteriet så lurar man laddaren och den skickar ingen ström till batteriet.

Detta fenomen har redan ett flertal i klubben erfarit och efter att de direkta anslutningar flyttats till laddaren har problemet försvunnit.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Alarm

Hej Anders,

Du skriver att batterispänningen går ner till 10-10,5 volt och att det då är larm och problem.

Djupurladdning, under 10,5 volt kan skada batteriet och på de flesta nyare husbilar stänger batteriövervakningen av alla 12 volt-förbrukare om batterispänningen sjunker under 10,5 volt.

I instruktionsboken till min Dethleffs står att man skall ladda 20 timmar efter resa och så också före resa och före tillfällig avställning.

Problemet du beskriver verkar dock ha med laddning från bilen att göra men är batteriet skadat kan det tappa spänning utan förbrukare inkopplade.

Är det flera batterier som är parallellkopplade är det viktigt att kopplingen mellan batterierna blir rätt, så att (+) polen på batteri (A) och (-) polen på batteri (B) går till förbrukare och att koppling mellan de kvarvarande polerna görs med kraftig batterikabel. Alltså där (+) kopplas till (+) och (-) kopplas till (-) för annars blir det seriekoppling och 24 volt ut till förbrukare.

Lycka till med felsökningen

Sven-Åke
 
Senast redigerad av en moderator:

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Alarm

Hej Anders och välkommen till klubben.
Jag vet inte om det är jag som inte förstår eller...
Du skriver att alarmlampan börjar blinka vid 10-11 volt. Detta är ju som Sven-Åke säger helt okej. Men hur lång tid med förbrukning tar det från det att batterierna är fulladdade tills att de är nere i 10-11 volt? Och hur lång tid har du haft bilen igång för att ladda med generatorn? Ett (två) batteri tar en stund att ladda med generatorn. Den prioriterar ju bilbatteriet i första hand.
Det andra felet med du inte får någon information om bodelsbatterierna utan att stå vid stolpe kan ju vara ett separat fel?

Lycka till och som sagt välkommen.

/Thomas
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Alarm

10,5 volt är urladdat batteri så laddningen fungerar inte vid körning.
Det är med största säkerhet säkringen mellan bil o bodel som gått.
Det borde vara en lite större säkring som sitter vid bilbatteriet eller i närheten av Laddaren eller bodelsbatteriet.

Hittar du inte så åk till en bilelfirma så hittar de säkert.
 
F

F.d. 396

Guest
Sv: Alarm

Hej igen!

Ni hade nog rätt Eva o Hasse och Håkan! En 30 amp säkring vid bilbatteriet hade bränts av.
Jag hade själv inte en tanke på att det skulle finnas säkringar så väl gömda!
Efter byte fungerar kontrollen för bildels-batteriet som den skall igen.

Om jag har riktig tur så kanske det var den som orsakat hela felet. Tänkte testa och se vad som händer om den börjar larma igen, och i så fall köra en bit för att se om den laddar upp batterierna till 100% nu.

Sven-Åke: Det är en firma som monterat i batterierna. Jag hoppas att dom vet vad dom gör! Det ser ok ut i alla fall.
Jaha, så det kallas djupurladdning om det går under 10,5 volt. Jag satt precis och funderade över hur mycket batterierna få lov att gå ner.
Det kan alltså skada batterierna att ladda ur dom mer?

Rambo: Det var bildelsbatteriet som jag inte fick info på. Men efter säkringsbytet så fungerar det igen. Jag kan inte säga exakt hur lång tid det har gått innan larmet börjat blinka, men det känns som att den ganska snabbt blivit "slö" med gulaktigt ljus till följd. Hur lång tid är det rimligt att man skall klara sig på två fulladdade 75 Ah batterier om man endast använder ett par lampor?
Jag var uppe i norra Värmland när det hände. Och jag bor i Sveriges sydligaste by Smygehamn. Det är en rätt bra bit, men den det räkte inte för att ladda batterierna!!
Den blinkade i samma takt när vi kom hem som när vi startade.

Gunnar: Det du säger med "Schaudt-laddare" har säker ett finger med i spelet. Jag köpte ett gas/narkoslarm från Kama-fritid och enligt återförsäljaren skulle det kopplas direkt
på batteriet. Jag är ganska säker på att det var då problemet började, för en kort tid efter fick vi problem med urladdade batterier. Jag misstänkte att det var något fel på larmet men det visade sig vara helt. Då bytade jag ut batterierna och sedan pratade jag med larm-återförsäljaren igen. Jodå, enligt honom fanns det bara ett sätt att koppla in larmet och det var som jag hade gjort innan: Direkt på bodels-batteripolerna.

Skall försöka koppla den direkt till laddaren som du säger i stället. Hur ser laddaren ut och vart hittar man den?

Tack alla vänliga människor!

Anders
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Alarm

Jag vet inte var laddaren finns i din bil och de kan se lite olika ut. I vår bil sitter den under bänksitsen vid dörren och alla bodelssäkringarna är placerade på den.

Den kan se ut så här:
6148941cb7.jpg
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Alarm

En sak att tänka på när man moterar ett larm direkt på Schaudtladdaren är hur man använder den strömbrytare i bilen som bryter bort det mesta av 12-voltsutrustningen.

Vill man kunna bryta 12-volten när man lämnar bilen, men ändå ha larm kvar gäller det att hitta en anslutning där det finns 12 volt kvar men då ligger också larmet kvar och drar ström även under ev. vinteravställning. Har man ständig 230-volt på är det inga problem då laddas batteriet kontinuerligt men om man inte har tillgång till 230-volt laddas batteriet i bodelen ur så sakteliga.

Alternativet är att koppla larmet så att även det tappar spänning när 12-volten bryts och då ha den på när man lämnar bilen tilfälligt.
Tänker man igenom före behöver man inte tänka efter!

EssoJ
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Alarm

Anders 10
Om möjligt flytta säkringen ifrån batteriet för ångorna från batteriet fräter på säkringen.
:yes:Efter alla tips du fått så är det väl dags att bli medlem:p
 
Senast ändrad:
F

F.d. 396

Guest
Sv: Alarm Alarmfrågan löst..!!

Hej!


Det är helt otroligt vad en liten säkring kan ställa till med. Jag bytade ju 30 amp-säkringen vid bilbatteriet. Det visade sig var lösningen på hela problemet. Drog medvetet ur lite ström ur batterierna idag. Sen körde jag ett par kilometer och den laddade upp till 100% direkt.
Lycklig blev jag och lycklig blev min fru! Jag trodde att det här skulle bli riktigt dyrt, men tack vare er här på forumet kostade det mig bara en säkring. Och det kan man ju leva med!!

Ok Gunnar! Nu vet jag vilken det är! Tack skall du ha så mycket! Den ligger vid bodelsbatterierna mellan golven. Nu skall jag bara klura ut vart jag skall kunna ansluta larmet. Men det löser sig!

EssoJ: Tack för ditt inlägg! Absolut saker som man kan fundera över.
Jag har löst en av bitarna: Jag har monterat en liten strömbrytare på larmet. Så om det hamnar på konstant spänning kan jag bara släcka det med knappen. På så vis står det inte och drar ur någon ström när jag inte vill det.

Eva o Hasse! Klart jag skall bli medlem. Detta är ju en riktig höjdarsida!

Vänligen
Anders
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Alarm

Anders10;

Detta var bra läsning för här har jag kanske problemet med mitt dåliga bodelsbatteri.

Jag har 2 saker som kan göra detta fenomen i min bil.

1.Larmet är säkert kopplat på det felaktiga sättet.

2.Min Eldatorgrejamojj har troligen en trasig laddare för när jag köpte min bil så sitter det istället en vanlig laddare med underhållsladdning direkt på batteriet.
Har någon en aning om hur den igentligen skall kopplas eller vet någon vad det kan kosta att få eldatorgrejamojjen lagad , tror min är enligt bilden ovan.

Mats o Cilla
(Och även vi bör nog snart bli riktiga medlemmar)
 
Toppen