• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AL-KO bakaxel.

Hubba

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2025
Hej,

Fett skall ju som bekant tryckas in i bakaxeln efter var 2000:de mil på AL-KO axlarna nu undrar jag om ni som gjort detta gjort det själva eller lämnat in bilen för att få det gjort i samband med service t.ex samt vad kan hända om man överskrider dessa 2000 mil med ett antal hundra mil ?.

Tacksam för era synpunkter.

Hälsningar

Hubba

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AL-KO bakaxel.

Har en en fettpresse så er det ingen stor sak å presse inn det som skal til.
Husk å heise opp bilen slik at hjulet på den siden du presser inn fet på henger fritt. Hvis ikke så kan det være vanskelig å få inn noe som helst. Det som smøres er opplagringen av svingarmen på enden av de 3 stålstengene som sitter inne i røret. For mye fett presses bare inn i røret og gjør ingen skade.

Heller for ofte enn for skjeldent, 2000 mil eller en gang i året er en god regel.
Har selv fått det gjort samtidig med årlig oljeskift på min gamle bil.

F

F.d. 24477

Guest

Såg under min bil att det inte var några bladfjädrar bak. Vilket betyder att jag måste ha ett AL-KO chassie eller? Vilket typ av fett skall man spruta in?

F

F.d. 58689

Guest

Hur vet man om man har al-ko bakaxel?

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Man har förmodligen inte bara en AL-KO bakaxel utan isåfall ett helt AL-KO chassi. Kolla på AL-KO.se för beskrivning. Ett kännetecken är att det inte finns några bladfjädrar i den bakre fjädringen, ett annat att fiatens original chassibalkar slutar direkt efter förarhytten och att det är en nivåskillnad ned till det fastbultade galvaniserade AL-KO-chassiet. Chassiebalkarna ligger alltså närmre marken än vad originalbalkarna skulle ha gjort.

F

F.d. 24477

Guest

Ni som har sprutat in fett, hur mycket tryckte ni in? Skall spruta in så att det sipprar ut på sidorna eller. Jag har nu tryckt in en hel patron fördelat på de 4st nipplarna som fanns. Det har inte kommit ut nått. Skall jag försöka Trycka i mer eller räcker detta?

Förövrigt tycker jag att den blev mycket bättre efter denna behandling. Den lät inte lika mycket när man körde över ojämnheter och gupp.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det du har trykt inn for mye har god plass - ligger i røret. Husker ikke om det var 2 eller 4 trykk som var den nødvendige dose hvert år. Men det er viktig at hjulene henger fritt når en presser inn fettet slik at det får fordelt seg rundt i glidelageret.

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023

Tack för tipset om smörjning av bakaxeln(arna) har nu gjort det.
Tänkte att nästa gång så gör jag det i samband med besiktningen då de ändå
Lyfter bakhjulen.
Har tryckt in ca 8 pumptag med fettsprutan på min Burstner 810.

Toppen