• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Akutproblem med 12 V-systemet!

MatSiv

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28145
Medlemskap
2025
Vi har fått problem med att 12V-systemet kopplar ner efter en stund när man varken har laddning via 230V eller bilens generator, d.v.s vid körning. Dethleffs Esprit RT Globetrotter 2008 med kontrollpanel enligt bild. Vi är 80 mil hemifrån och hade tänkt stanna ute några dagar till. har inte multimeter eller andra bra grejer med på resan så jag behöver lite bra råd. Min misstanke faller på bodelsbatteriet som inte är bytt under vår tid som ägare, och enligt föregående ägare kan vara så gammalt som från när bilen var ny.
Kan min misstanke att bodelsbatteriet inte orkar hålla reläkretsen igång utan laddning vara riktig? Isåfall, finns det något enkelt fix för att köra allt på bilens startbatteri tills vi kommer hem, eller ska jag befara större fel?

DSC_3608.JPG

MatSiv

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28145
Medlemskap
2025
Ja det är säkert bodelsbatteri som kroknat. Det sitter förmodligen under passagerarsätet. Kan ni inte åka in på någon firma och få det bytt?
Känns mest troligt, jo det sitter under passagerarsätet och första vintern vi hade den bortställd plockade jag ur det och hade det hemma i garaget och underhållsladdade det. Då byggde jag även om stolsunderredet med gångjärn i framkant så att jag skulle kunna ta ur och i det enkelt. Ska kolla om någon i närheten har det i lager, isåfall kan jag byta det själv med de enkla verktyg jag har med.

MatSiv

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28145
Medlemskap
2025
Köp det absolut billigaste batteriet du kan hitta på tex ok, Biltema eller Jula då kan du kosta på dig en passande u-ring nyckel också och semestern är räddad.
Det var en bra tanke, och eftersom jag har en u-ringnyckelsats i bagaget kan jag kosta på mig en extra öl som belöning!:msn_tongue:

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Ta det billigaste - ett litium är så mycket bättre, men du måste göra anpassningar/inställningar - ta det när du kommer hem, men lägg min värld inte en förmögenhet på ett traditionellt AGM eller liknande. Ha semester.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänkte det bara som en tillfällig lösning för resten av resan om man inte enkelt får tag på ett med originalspec.
Det sitter förmodligen ett vanligt blybatteri på 95-100Ah under stolen, det är det inte något problem att få tag på. Se bara upp att polerna
på det nya batteriet sitter lika som på det gamla!

Toppen