• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akut problem - vv-beredaren tömmer ut allt vatten

F

F.d. 6061

Guest
Hej på er.

Jag har ett problem som jag inte kan förstå. På bilen, Adriatik A 697 SL av 2009 års modell sitter det en Truma Combi 6 E. Den har ett skvallerrör (genomskinlig plastslang) som tömmer ut allt vatten hela tiden. Så fort vattenpumpen åker allt vatten ur den direkt. Detta även fast jag ställt in att det inte ska värmas något vatten.

Jag kan inte förstå vari problemet kan ligga? Kan det vara backventilen som är trasig eller vad kan det vara?

Tacksam för hjälp.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Akut problem - vv-beredaren tömmer ut allt vatten

Det finns en frostskyddsventil som mynnar under bilen. Den kan kanske ha löst ut. Hur du återställer denna framgår av instruktionsboken. Om jag inte minns fel så är det en rund, röd knapp som skall tryckas in. Det finns också ett rött vred som är till för att öppna ventilen manuellt. Eventuellt måste detta vred ställas tillbaka om det är denna som löst ut ventilen.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Akut problem - vv-beredaren tömmer ut allt vatten

Det är inte den som löst ut. Pratade precis med Alde/Truma och han trodde att det var backventilen som gått sönder, trots att den bytts en gång...

Han på Alde/Truma föreslog att vi kunde lösa det provisoriskt genom att nypa skvallerröret så att vattnet inte rann ut i väntan på att jag skulle få en ny backventil...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Akut problem - vv-beredaren tömmer ut allt vatten

Sorry, missade detta med genomskinlig plastslang. Det är väl den som tar in luft i VV-beredaren när den skall tömmas. Hur sitter slangen fast på backventilen? Klarar den trycket från pumpen (trots allt större tryck än vad slangens användning är tänkt för)?
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Akut problem - vv-beredaren tömmer ut allt vatten

Enligt Mats på Alde skulle det inte vara några problem. Den sitter fast i "maskineriet" med en slangklämma så den bör klara trycket. Givetvis får man hålla koll på den så att inte man får ut allt vatten i bilen. Jag återkommer och berättar hur det gick.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Akut problem - vv-beredaren tömmer ut allt vatten

Problemet verkar vara lokaliserat nu. Att fylla på diesel i vattenpåfyllningen är INTE att rekommendera... Inte undra på att allt går åt skogen då.
 

Östersjön

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
1132
Medlemskap
2024
Sv: Akut problem - vv-beredaren tömmer ut allt vatten

Hej,

exakt samma hände oss i våras. När vattenpumpen gick så skvalade vattbet ut under bilen.
I vårt fall var det den manuella tömningsventilen som stod i fel läge. När vi väl hade upptäckt detta och ställt om den så stannade vattnet kvar.
Ventilen har till uppgift tror jag att tömma systemet på vatten tex inför vintern. Den sitter på en slang som ligger på golvet i pannrummet och har en röd vipparm för manuvreringen.Termoventilen som sitter på pannan ska skydda varmvattenberedarenfrån att frys.
Det tog ett tag innan vi förstod sambandet.

Hälsningar
Ola
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Akut problem - vv-beredaren tömmer ut allt vatten

Oh .....! Det finnes et middel for opprenskning av hele systemet etter en slik tabbe. Tror det er ett av dr Keddo produktene som puttes i vanntanken sammen med en oppfylling av vann, deretter en kjøretur så det får ristet seg litt og så en gjennomspyling av hele vannsystemet. Har heldigvis ikke hatt behov av dette selv :D. Mener jeg så produktet i Kama katalogen en gang også.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Akut problem - vv-beredaren tömmer ut allt vatten

Knut.

Kan man med hjälp av det medlet rädda vattensystemet? Jag har läst att om man kört runt vattnet i systemet, vilket man gjort här, med diesel i så har man sönder i stort sett varenda packning och varmvattenberedaren tar stryk av det också.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Akut problem - vv-beredaren tömmer ut allt vatten

Les litt på Dr. Keddo -Biochemische Produkte - dessverre på tysk. Skyll gjennom annlegget med rent vann et antall ganger og bruk deretter 1 liter Diesolan pr. 10 liter vann i vanntanken. Hvis dette ikke redder tank slanger rør osv så må deler byttes. Hvis du søker på "dr. keddo Diesolan" i google så finner du også noen forum hvor det fortelles om erfaringer med stoffet. Ser ut til at de fleste slipper utbytting av utstyr.

Men fyll først tanken til den renner over med rent vann, diesel flyter på vannet og kommer ut av påfyllingen først. Du bør stå et sted det er oljeutskiller mens du gjør dette. Den lokale tankstasjon har ofte et slik avløp ved dieselpumpene spørr om det er ok først.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Akut problem - vv-beredaren tömmer ut allt vatten

Någon som vet om detta finns att köpa i Sverige eller om det finns någon motsvarande produkt?
 
Toppen