• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Akut hjälp!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Akut hjälp!

Sitter på camping Nevio i Orebic i södra Kroatien. En fantastisk plats där jag nu tillbringat en halvdag med att tejpa ihop min vänstra ytterspegel. På väg hit körde vi ner längst Ston, för att landvägen ta oss upp till Orebic på den nordvästra delen av Peljesac-halvön. På bergsvägarna mötte vi en värdetransportbil, som i en kurva kom över en del på vår sida i ganska hög hastighet. Trots att jag nästan hann stanna så nära ravinkanten på vår sida som möjligt, slog backspeglarna ihop. Vår sprack sönder men fälldes in medan värdetransportbilens spegel försvann i atomer. Vi stannade och jag fick börja en lång diskussionen med tre beväpnade väktare, som från början var överens om att det var jag som var över på fel sida. Det krävdes mycket diplomati för att styra diskussionen någorlunda rätt. Den som körde och var chef var dock ganska resonlig. Efter överenskommelse med deras högkvarter och lokal polis, skildes vi åt med att var och en stod sina kostnader. Inte helt korrekt med våra juridiska mått mätt men ändå väldigt skönt. Det kunde gått riktigt illa. Både mänskligt, ekonomiskt och juridiskt.

Kan inte låta bli att haka på Pelles tråd. :)

Vet någon om man kan byta plasthuset kring spegeln? Allting sitter kvar där det ska och elinställningarna funkar. Men plasthuset runt speglarna är helt söndertrasat.

:-/<rister

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Har fått tid i Luleå den 25 kostar 6000:- med jobbet så det får bli så då
han har godkänt kostnaden.

Mvh
Pelle

Det var dyrt! Det tar högst en timma att byta backspegeln även om man inte gjort det innan. Då tar de nästan 2000:- för jobbet.
:mad:
Krinil:
Enl uppgift från Fiatverkstaden där jag köpte min spegel finns det inga sådana reservdelar som plasthuset. Men kolla, de kan ha fel, men jag förstår inte hur man skall kunna byta huset. All plast på armar od verkar vara limmat ihop och går inte att få isär utan att det går sönder.
//W

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Jag tror inte du kommer åt i den nya spegeln att koppla in de gamla kablarna. Jag var tvungen att bända sönder plasten som håller justermotorn på plats för att få loss kontaktstycket.
Jag ville inte ha resterna av spegeln hängandes och slängandes när jag körde.
Dessutom är plasten runt "armarna" limmat så du kan inte föra in kablarna.
//W

Vill tacka Wizard för tipsen, lyckades med dina tips spara
2000 kr då jag klarade av att byta själv.
Bjuder på något gott om vi råkas någon gång.
Med vänlig hälsning,
Pelle

Toppen