• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akut filmfråga!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Nån filmkunnig som vet om det är bättre att använda 48 bps (fps) än 25 om det är risk för vibrationer? Frågan gäller GoProkamera och montering på helikopter....och det är typ i morn...:wub:

Vibrationer gör att filmen blir gungig och i princip värdelös. Har tidigare kört med 25 bps vid montering på flyg, men har aldrig testat 48. Har s.a.s. bara ett försök på mig....:rolleyes:
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Akut filmfråga!

Ludde, det blir svårt att spela upp 48 fps på en dator, det är mycket information som ska skyfflas iväg.

Kör själv aldrig högre än 25 fps men har "skakningsminne" och är hel nöjd. Dock är det ingen actionkamera utan en Panasonic HC-X920.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Akut filmfråga!

Fast det är just skakningsminnet som orsakar gungningen i filmen. Ett alternativ kanske är att köra 60 bps och sen köra ner i slowmotion, 50 %? Fast det är inte alla klipp man vill ha i slowmotion. Vad har du för negativa effekter med att filma i hög framrate?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Akut filmfråga!

Filmar alltid i 50 eller 60 fps. Då kan man göra slow motion med bra kvalitet. Kräver ju bara vettig hård- och mjukvara vid redigering. Om det hjälper mot dina vibrationer är jag osäker om dock.

Anders
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Akut filmfråga!

Kanske för sent svar men absolut skall du ställa upp FPS.

Svajningarna även kallat "Jello effekt" är ett vanligt problem på Quadcopters och annat radiostyrt med GoPro monterade. Vibrationer från obalanserade propellrar och motorer ligger bakom.
Förutom att balansera komponenterna och försöka dämpa av kamerans upphängning så är höjning av FPS en av de första åtgärderna.

Googla på "Jello effect" och Go-Pro så finns det en hel del om bla inställningar av kameran.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Akut filmfråga!

Jo jag höjde till 48 fps och det verkade funka, hade även en gammal GoPro som jag använde idag som inte gick högre än 25 fps i 1080, och den är det rejält gung i... :wub:
 
Toppen