• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aktiv antenn

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Någon som vet om en så kallad aktiv antenn på tv:n brukar ge ca 5 volt
hamnar i konflikt med antennförstärkare alt digitalbox.
Antennförstärkaren ska ju stängas av när man ansluter a-kabeln
Har själv flera som havererat kanske pga detta:snow-icon:
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Aktiv antenn

Jag har 300 kr antennen med egen förstärkare som matas med +12 V. Jag blev förvånad när jag tog bort 12V matningen. Sedan konstaterde jag att TV-mottagaren levererade +5 V i antennkabeln. Jag tror inte det är någon konflikt. Känsligheten verkar högre när jag matar med 12V.

Obs!Jag lyckades bränna matningsboxen när jag råkade stöta till jord med kabel som kommer från antennen. Den kvarvarande antennen är nu på vinden i huset och försörjer vanliga TV-boxen ( Den har också +5 V matning i antennkabeln).
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Aktiv antenn

För att mata en aktiv antenn med spännig från TV-mottagaren måste man göra ett aktivt val vid installationen.
Om man har en antenn, t.ex. Omnimax, som har egen spännigsmatning(12v) till förstärkaren finns det nog viss risk för att man råkar ut för problem. Därför är det nog att föredra att ej välja spänningsmatning vid grundinställningen till yttre antenn om antennleverantören inte uttryckligen rekommendra detta.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Aktiv antenn

Kan detta vara en orsak att vi sällan får in bild på våran Tv med inbyggd boxer ? Vi har ju även en antenn med förstärkare .
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Aktiv antenn

Ja. En aktiv antenn måste ha strömförsörning någonstans ifrån. Mät gärna spänningen på boxerns antenningång. Är det inte +5-12V kolla i menyerna på boxern om det står "antenn" någonting som man kan välja i läge "till".
Sorry jag skrev fell i mitt förra inlägg men kan inte redigera detta längre. Det skulle stå: "Jag blev förvånad att TV-mottagningen fortfarande fungerade när jag tog bort 12V- matningen"
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Aktiv antenn

Hej.

Har antenn typ "elvispen" med antennförstärkare, samt DMtech TV med inbyggd Boxer och upplever att det är väldigt ofta störningar. Kan det ha med matningen att göra och är det någon som har samma utrustning och samma problem?

Peter.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Aktiv antenn

Hej.

Har antenn typ "elvispen" med antennförstärkare, samt DMtech TV med inbyggd Boxer och upplever att det är väldigt ofta störningar. Kan det ha med matningen att göra och är det någon som har samma utrustning och samma problem?

Peter.

Om det är en Omnimax-antenn du har finns det det en förstäkarratt("Gain") som man ibland måste vrida flera varv på beroende hur nära eller långt man befinner sig från sändaren.
 
Toppen