• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akkumulatortank

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Akkumulatortank

Om jag tolkar bilden rätt så sitter det en tappventil längst ner så då är det golvet.
Jag skulle säga att det kärlet är felmonterat. Dessa kärl måste tömmas när man vinterställer bilen och erat kommer att ha vatten kvar och kanske frysa sönder.
Vi hade ett sådant kärl i vår Eura och där var det monterat stående vilket gjorde att när vattnet tömdes så blev kärlet tomt och har fungerat i nästan sex år nu.
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Akkumulatortank

Ser ut som flammas tryckackumolator till färskvattensystemet.
Spelar ingen roll hur den monteras horisontell eller vertikalt då den arbetar med inbyggt förtryck 0.9 bar.
Problemet kan vara att den tappat sitt fabriksinställda förtryck och då går det att fylla på ny tryckluft genom ventilen i toppen men Max 0.9 bar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Akkumulatortank

Så om det sitter ett membran i mitten på kärlet är en sak. Men att tömma kärlet så måste helt enkel husbilen läggas på sida:confused:
Sedan kanske det är så att tillverkaren säger att det inte skadar kärlet.
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Akkumulatortank

Så om det sitter ett membran i mitten på kärlet är en sak. Men att tömma kärlet så måste helt enkel husbilen läggas på sida:confused:
Sedan kanske det är så att tillverkaren säger att det inte skadar kärlet.

Jag försöker hjälpa till med problemet och inte skapa nya problem.
Det är trycket i behållaren som tömmer densamma automatiskt så snart ledningen tappas på vatten.
Med ditt resonemang.skulle säkert vattnet stanna kvar i kärlet genom att det hängde kvar på vakuum.
Känner mig rätt bekväm i frågan då jag jobbat som rörläggare i hela mitt liv.
 

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Akkumulatortank

Hej
Der er inte trycket som er problemet, men den läcker i skarven i mitten,och Karma hadde aldrig hört om det innan,
Och vi ställar aldrig av husbilen, och den er aldrig utan varme,
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.784
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Akkumulatortank

Jag skulle först och främst se till att den är monterad med vattenröret i botten eftersom vattnet är tyngre än luft så måste vattenintaget vara i botten. Det är som någon säger ett övertryck i "bubblan" men luften måste naturligtvis vara överst. Är den liggande så kommer det att bli vatten ända upp till vattenintaget och den släpper ur hälften av luften in i vattenröret och kommer då heller inte fungera fullt ut. Det är den stora mängden luft i bubblan som gör att det blir lite jämnare vattenflöde. Detta svarade kanske inte varför den läcker. Finns det ingen bättre som är limmad på mitten? Man borde väl inte behöva kunna ta isär och göra rent den? Hoppas ni slipper läckage i framtiden. Det kanske tom skulle vara bättre med denna? TRYCKACKUMULATOR MED T-RÖR
Hittade sprängskiss till den här: TRYCKACKUMULATOR MED T-RÖR
 
Senast ändrad:

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Akkumulatortank

Har haft två stycken Fiammakärl som du har, båda defekta. De kan monteras i valfritt läge. Den ena läckte i skarven, den andra hade ett hål i membranet. (Samtal med Fiamma i Sverige - "har aldrigt hört om något fel"). Har sedan haft ett ackumulatorkärl från Keller som har en avtappningsventil överst som jag beställde från Fritz Berger i Tyskland. Den uppvisade efter något år små hårfina sprickor i det kraftiga plastgodset så att det sipprade ut små droppar. Detta kärl har absolut INTE utsatts för frost - bilen står inne sitt goa svala garage om vintern...
Nu har jag gjort ett sista försök - har en sedvanlig trycktank från Kama - tror det är fabrikat Comet (väldigt lik Keller men utan avtappningsventil överst). Det är samma som Per & Carina länkat till ovan. Får se hur den uppför sig...
/Boo
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Akkumulatortank

Jag har haft ett kärl utan luftnippel som bygger upp trycket endast genom vattentrycket. Kanske det då är den bästa varianten om dom läcker i mitten där gummimembranet sitter. Det va den som länkades ovan.

Men den va ju stående det kanske va därför:wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14536

Guest
Sv: Akkumulatortank

Sök på Kamafritid så ser du vad den är till.Heter Tryckackumulator,läs vad som
står om dom.
Sedan finns det små Expansionskärl som det igentligen heter av plåt som du kan bygga om till med några kopplingar.På dom sitter det en ventil som du blåser in luft i ,med ett förtryck på 0,9 bar.Fråga dom som jobbar med solenergi vattenburet, dom vet.(Effecta) kanske kan hjälpa dig. Det finns små sådana expansionskärl som det går en liter i och uppåt i storlekar.Det är för att jämna ut trycket i vattensystemet,och för att vattenpumpen inte skall starta så fårt du öppnar en kran och tappar vatten.
Det vattensystem som du har är tryckstyrt.Du får gärna höra av dig.HB 6184
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Akkumulatortank

Jag har haft en sådan från Fiamma som visas i första inlägget, den fungerade utmärkt i kanske ett år, sedan gick det hål i membranet och funktionen upphörde. Jag kontaktade aldrig Fiamma eftersom jag hört att det var ett vanligt fel och att Fiammas svar var att de aldrig hört talas om detta fel. Bluff och svammel alltså från fFamma. Nu har jag ett kärl utan membran men med ett gängat lock i toppen (måste alltså monteras med vattenanslutningen neråt) som gör att jag kan tömma kärlet emellanåt . Det har fungerat utmärkt hittills utan de små sprickor som Boo skriver om trots samma ålder och ungefär samma tid för ibruktagande.

Fiammas blå hydrofor verkar vara av undermålig kvalité oavsett vad Fiamma säger.
 
Toppen