• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Airfryer - fritering utan matolja

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55451

Guest
Köpt en Airfryer som kan fritera utan matolje eller tillsats av extra fett.

111519454SZ.jpg

Min Talassio txg-ds11 - vit.

Princip
article-1310446-0B1C93A2000005DC-867_468x259.jpg


Det kan bli mycket praktisk i en husbil.
Till exempel. koka' under körning.
God tid innan du stannar, kann maten placeras i ca. 4-5 liters pott / korg och på omkring ½ timme innan stoppet slå på elen, och maten är klar när du stannar.*
Det lämnar nästan inget behov av rengöring - liten vatten.
mycket bekvämt.
Förbruk thermostatreglert ca. 1250 watt i 15 minutter = 315 wattH tillsvarande 2 x kaffe.

Nu återstår en installation för en inverter 1500 watt istället för en 1000 watt.

* sålunda ochså med min el-ugn - t.ex. pizza.
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Airfryer - fritering utan matolja

Hej!
Bortsett från namnet så verkar det vara en "varmluftsgrill" och inte en fritös. I en fritös värmer oljan upp vattnet i produkten som förångas och "pyser" ut och hindrar på så sätt oljan att komma in i produkten. Med andra ord är det en "ytstekning".

Använder man enbart luft så krävs det längre tid för att få samma yta med påföljd att resten av produkten blir kokt eller genomstekt skulle jag tro.
Men berätta mer när du använt den en tid.
//Conny
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Airfryer - fritering utan matolja

Efter nu ca. 6 test av användbarheten olika typer av livsmedel, mestadels frys, har jag just testat en placerig och funktion i husbilen.

test af placering og funktion.jpg

Det smakar för mig och andra tycker lika bra, som traditionell fritering men utan extra fett och olja smak.
Matens smak.

Hoppas att mina tips och testning är till nytta för någon.
Det är visserligen avsikten.
:)

PS. En airfryer ytterligare köpas som julklapp till en av barnen + sv. - Tysss - de vet inte ännu :santa-5-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Airfryer - fritering utan matolja

fett - Google it :)

I en fritös används det Normalt Olivolja och i sämre fall majsolja. En mycket nyttig olja som sätter en god smak till maten. Fritering kan inte ske med varmluft. Detta fall kallas för turbo ugn. även här skall det tillsättas lite olja.
Fritering är när man doppar ner maten i ett oljebad som kokar den i en mycket högre temperatur än vatten.

Jag googlade pá Airfryer och beroende av land fick jag fram olika resultat. SydEuropa bara dáliga resultat av användare som anser att detta var en total misslyckat bedrägeri ifrán Philips. Láng tillagning dálig smak torrare mat större elförbrukning mm. England och norra Europa tvärt om sá det beror nog helt pá matvanorna. Sverie är ett land som har skräck för nyttiga matoljor och drar fram det onyttiga smöret istället.
Själv har jag provat med att värma potatis i min turbo ugn och tycker att i stort sett endast potatis blir bättre.
Nu pratar vi om användandet i en husbil och här väl alla fördelar förutom den höga energiförbrukningen. I min husbil har jag en fritös som man máste hälla i olja varje gáng, och ställa pá gasspisen. Sedan skall oljan svalna och hällas tillbaka i en burk. Har funderat att tillverka ett tätt lock med klämmor istället.

Freidora Airfryer: malos resultados - OCU

Fritös med lite olja?? - Minhembio forum

Are healthy fries possible? FooDiva tests Philips’ AirFryer | FooDiva
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Airfryer - fritering utan matolja

Denna tråd handlar om aifryer.

Hoppas att mina tips och testning är till nytta för någon.
Det är visserligen avsikten.

Mitt språk och attityd till livet innefattar inte debatter av denna karaktär.
Tråden är stängd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen