• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Airbagg

R

Ruth o Bosse 1

Guest
Har en Burstner som det finns airbagg på försidan samt passagerar sidan. Tänkte ta bort på passagerarsidan hade hört att man måste ringa vägverket för att ta bort den. Men vad jag blev snopen den är bara registrerad på förarsida. Vad göra nu kan någon svara. Bosse 1 790
icon8.gif

I

Iveco 35

Guest
Sv: Airbagg

Hej. Är den inte reggad med ballong på passidan äe det väl bara att plocka den , om du nu måste. Mvh Olle.

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Varför tar man bort en airbag? Jag som frågar sitter mest på passagerarsidan. Vad händer då vid en smäll?

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2025

Det kan vara så att man skall sätta in en barnstol tillfälligt. Då skall man koppla ur airbagen.
mvh Stefan

F

F.d. 6238

Guest

Det kan vara så att man skall sätta in en barnstol tillfälligt. Då skall man koppla ur airbagen.
mvh Stefan
Hej Stefan. Jag "tror" att Du måste koppla bort airbagen på Din Bil.
DU HAR JU BLIVIT MORFAR.
Grattis Du (NI) lyckliga människor som har fått den största lyckan på Jorden.
Hälsa till Dotern från "vi på Berget"
Monica o Kurt.

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

När vi kopplade bort airbagen på passagerarsidan (pga barnstol) så fick vi skriva på ett papper på verkstan där det var skrivet något om att vi gjorde det på egen begäran. Om bilen skulle vara inblandad i en olycka så ska vi inte kunna påstå att biltillverkaren har gjort något fel så att den inte fungerade.

Om jag inte minns fel så fick vi betala 800:- och det blir väl samma summa när den ska kopplas in igen...

//Kicki

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är så här iallafall på Audisar ...

Många kopplar ur airbagen på verkstad och sätter då byglar dom även ett motstånd på kontaketen så inte någon varningslampa lyser i instumentpanelen .

MEN !!!! Jag skulle ALDRIG koppla ur en airbag och låta sedan själva sprängkassetten sitta kvar för vem vet hur den beter sig OM en olycka skulle ske , vem vill ha en handgranat i huvudet ????

Här kan ni se hur mycket kraft det är i en airbag detonerad på en auditräff . http://www.nordicaudi.com/media/filmer/filmer/020811_skelleftea/MOV01636.MPG

Som lite parentes så kopplades det ur en passagerarairbag i en VW Passat i Tyskland för något år sedan och när dom sedan krockade så löste inte förarens airbag ut medans barnet som satt i bilstolen dödades av den detonerade airbagen som ej blivit urkopplad ...

Så plocka ut den från bilen och inte bara koppla ur den ....

Samt så skall en airbag hanteras och förvaras på samma sätt som sprängmedel typ i vapenskåp eller liknande .

Senast ändrad:
F

F.d. 29809

Guest

Hej, hade samma problem med min personbil. Vågade inte sätta ett barn där med sprängsatsen kvar, urkoppling litar jag inte på. Jag lyckades inte hitta någon verkstad som ville ta hand om den borttagna sprängsatsen och själv vill jag inte ha en handgranat hemma. Det slutade med att jag köpte en bil utan airbag fram på passagerarplatsen.

Toppen