• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Airbag i mitten?

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Har tänkt att sätta en tabletthållare på mittplatsen, men har för mig läst någon gång att det är olämpligt pga av airbag.
Stämmer det verkligen?
Jag vet att det finns airbag i ratten och mitt framför passageraren, men kan inte se att det skulle finnas i mitten också.
Bilen är årsmodell 2011, Ducato.
1711054087760.png

1711054057460.png
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det stämmer!
Har din bil airbag på passagerarsidan skall du absolut inte montera något på mitt-panelen, området du märkt ut på din bild.
Luckan som normalt går att fälla upp har man spärrat från fabrik då den eller andra föremål där kan flyga iväg och skada föraren då airbagen blåses upp vid en kollision.

Så här valde jag istället att montera min laptop/navigator.

1711061156256.png
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har tänkt att sätta en tabletthållare på mittplatsen, men har för mig läst någon gång att det är olämpligt pga av airbag.
Stämmer det verkligen?
Jag vet att det finns airbag i ratten och mitt framför passageraren, men kan inte se att det skulle finnas i mitten också.
Bilen är årsmodell 2011, Ducato.
Visa bilaga 232775

Visa bilaga 232774
Airbagen på passagerarsidan är stor och vecklar ut sig även mot mitten. Står tydligt om den i knstruktionsboken...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Men vi som har öppningsbar lucka och airbag då på passagerarsidan?
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har och när det blev ändrat men hur som helst är luckan spärrad så är den det av en anledning och då ska inget placeras där eftersom det finns betydande risk för skador på framförallt föraren och om det sitter någon i dinetten för det är en jäkla kraft i en airbag.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Men vi som har öppningsbar lucka och airbag då på passagerarsidan?
Om luckan är öppningsbar är det ok men ändå....

Var försiktig med sånt som kan flyga iväg och träffa dig i ansiktet vid en krock. Jag har instrumentbrädan tömd

En husbil är inte go att sitta i vid en krock. Sen går en från fabrik låst enhet lätt att göra öppningsbar. Så är du inte 1A ägare så vet du inre om någon fixat med det.

Kolla gärna filmen (om du vågar)

 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Någon som har airbag på högersidan, kan väl fotografera perforeringarna i plasten och publicera här på forumet så bedömningar kan göras utifrån var plasten kommer att fläkas upp vid uppblåsning.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Någon som har airbag på högersidan, kan väl fotografera perforeringarna i plasten och publicera här på forumet så bedömningar kan göras utifrån var plasten kommer att fläkas upp vid uppblåsning.
Slitsen är på mitten av airbagen. Ovanpå handskfacket. Det är inte så intressant.

Det viktiga är HUR den är uppblåst. Hittar inte bilden men den blåser upp uppåt och har en "flik" som täcker mitten av ovansidan av instrumentbrädan. Läs texten på bilderna..


Sen gör ju alla som dom vill om dom vill dekorera sin förarmiljö med saker som slår sönder och krossar ansiktet vid en krock.
(JO jag vet. Jag jobbar i sjukvården)
 

Bilagor

  • Screenshot_20240322_082232_Drive.jpg
    Screenshot_20240322_082232_Drive.jpg
    208 KB · Visningar: 26
  • Screenshot_20240322_082504_Drive.jpg
    Screenshot_20240322_082504_Drive.jpg
    514,7 KB · Visningar: 24
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag tror det beror på hur chassit är tänkt från början, det finns skåpbil med 3st säten fram, då är det stor krockkudde på passagerarsidan.
Nix. Men alla gör som man vill.

Jag har förare och en passagerare fram. Min noteringsblock hållare låst från fabrik pga. Stor airbag. Sett krossade ansiktsben. Ögon som fått amputerade mm.

Men alla gör som man vill. Många displayer, gulliga krukor mm när man kör.

Vi har krukor med blommor och lyktor men bara när vi står still. När vi kör =tom på instrumentbrädan.

Men alla gör som man vill. Detta är mitt sista inlägg i denna tråd...
 
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Min bil är en Fiat Ducato 2017 med öppningsbar lucka. Använde den ett par ggr början men tyckte det skymde sikten. Så numer är den alltid stängd
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har versionen till vänster, hållaren i mitten på instrumentpanelen är uppfällbar,denna variant är vanlig på husbilar.
Finns många man möter som sitter med fötterna uppe på instrumentpanelen på passagerar sidan, hur tänkte man då?
Troligtvis så tänker de men har en otrolig otur när de gör det.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Dom som sitter med fötterna på instrumentbrädan tänker antagligen med det de sitter på!!
 
Toppen